zondag 21 april 2019

Easter, Spring and already to hot ....


Het is Pasen en Pesach, dit jaar valt dat weer eens samen. Veel doe ik er niet mee behalve dat het altijd in de Lente valt en daar heb ik veel meer mee. De dagen lengen de zon wordt warmer en langzaam aan komen de trekvogels weer terug uit hun overwinteringsgebieden. De eerste koekoek al horen roepen en de boerenzwaluwen, huiszwaluwen en oeverzwaluwen alweer gezien en gehoord. Alles staat in bloei en vlinders vliegen al weer vrolijk rond.
Aleen …. het is al te warm en te droog. Een nare bijkomstigheid van dit is dat de bodem nu al als beton is. Vogels die hun jongen moeten voeden met wormen, insecten en larven die in de grond leven, zijn niet bereikbaar. Door het gebrek aan vocht zie je ook minder insecten waar jonge pullen en nestvlieders van kieviet, grutto ect. van leven, al het loodje leggen en dus dood gaan van de honger. Een eerdere dag toen ik in De Doort liep viel het mij gewoon op dat ik geen bijen, hommels of andere insecten zag. Niet op de bloesems en niet op de uitgekomen bloemen. Ik vond het zeer verontrustend. In de beek stroomt gelukkig nog steeds water maar ik vrees alweer de zomermaanden als die ook weer te warm worden en er weer niet genoeg water zal zijn en het grondwaterpeil nog lager wordt. Ik wil geen doemdenker zijn maar ik vind het wel erg zorgelijk worden. Daarnaast het meer en meer omhakken, door SBB (Staats Bos Beheer), van hele grote stukken bos wat ook niet bevorderlijk voor vasthouden van CO2 is. Het idiote is dat dit hakhout rechtstreeks naar de verbrandingsovens gaat als biobrandstof. Wie dat verzonnen heeft moet zich nog steeds eens goed na laten kijken. Een simpele ziel kan al bedenken dat dit funest is voor de aarde en het klimaat. Zoiets heet zelfdestructie. Gelukkig zijn er een aantal boeren en akkerbouwers die inzien dat voor de vogelstand er wel maatregelen genomen moeten worden. Stukken land plas dras maken. Geen gif zoals glyfosaat (Roundup) spuiten. Maar het is maar een druppel op de gloeiende plaat. We worden overspoeld met berichten van hoe we met zijn allen de aarde aan het leegroven zijn en dat al vele dieren het niet meer redden of al uitgestorven zijn. De mens wordt er moe van en hoopt dat er een oplossing komt maar heeft niet de power om iets in beweging te krijgen, behalve dan de organisaties die dit blijven melden en proberen te redden wat er te redden valt. Het is niet meer overzichtelijk voor de mens en regeringen doen niets. En dan staat de Notre Dame in Parijs in brand. Een icoon voor velen en Frankrijk zou zich verloren voelen zonder deze kathedraal. Gelukkig is nu gebleken dat deze icoon gerestaureerd kan worden met gelden die het miljard al overstegen is. Maar als dadelijk de aarde niet leefbaar meer is dan heb je aan deze gerestaureerde kathedraal ook niets meer.
Waarom hecht de mens dan meer waarde aan stenen dan aan fauna en flora? Dat is mijn vraag ….

Dus fotografeer ik er maar op los en geniet van elk mooi stukje natuur en zijn bewoners. Hierbij dan weer een impressie wat ik tegengekomen ben.  

Boompieper Anthus trivialis

 





scholekster Haematopus ostralegus



tjiftjaf  Phylloscopus collybita




zwartkop Sylvia atricapilla


 
 
eekhoorn Sciurus vulgaris
 


 
 
boomkikker  Hyla arborea
 

tjiftjaf Phylloscopus collybita


 
 

bosanemoon Anemone nemorosa




daslook Allium ursinum





eenbes Paris quadrifolia


fijne waterranonkel Ranunculus aquatilis

 
gele kwikstaart Motacilla flava
 



Koereiger Bubulcus ibis
 


visdiefjes Sterna hirundo

 
Korenbloemen Centaurea cyanus
 
 
 
slechtvalk falcon peregrine The male cleans the little pray to stash it in a save place for feeding later to the chicks. 
 



29 opmerkingen:

  1. A well written piece, Roos. The complete disregard we have for the planet staggers me. This is the only home we have yet we continue to foul it in every way that we can. The other fact that dismays is that citizens around the world continue to elect leaders who they know are committed to environmental degradation, witness the United States and Brazil as only two examples. There is not a shred of doubt in my mind that we are proceeding along the path of our own destruction. The future for humans on this earth is short indeed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David for agreeing with my words. And as to see how things are going wrong shows the terrorist atacks in Sri Lanka today.

      Verwijderen
    2. Yes, we continue to kill and maim each other in the name of one religion or another.

      Verwijderen
  2. Weer mooi geschreven en foto's zijn weer uitstekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos, helemaal eens met de strekking van het verhaal. Vooral het laatste stukje over de Notre Dame. Gelukkig laten je foto's zien dat er toch nog genoeg overblijft om van te genieten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ben, fijn je reactie te lezen bedankt. Door je reactie kwam ik er achter dat je, na een fout van mijn kant, niet meer op de lijst van blogs stond die ik volg. Bij deze hersteld.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hoi Roos.

    Prachtig wat je laat zien.
    Zo mooi de bloemen.
    En super de vogeltjes.

    Heel mooi Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Roos,
    Prachtig verhaal heb je geschreven, je hebt helemaal gelijk, de mens vernietigd de aarde helemaal zelf, en ik ben ook bang dat het niet meer te stoppen is.
    Alle dieren en insecten kunnen zo niet overleven.
    Je hebt een prachtige serie foto's kunnen maken, de boompieper en scholekster vind ik echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos
    bat een boeiende serie is dit gaaf.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om met z,on verhaal te beginnen,Roos en dan kom je ook nog met z,on prachtige serie foto,s en belevenissen,dat is heerlijk mee genieten met je.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos,

    Het stukje dat je schrijft in je inleiding is me uit het hart gegrepen, het gaat de verkeerde kant op met het klimaat dat kan een betrekkelijke leek zien, maar de machtigste man in de VS blijkbaar niet. Om hetgeen jij schrijft heb ik ook recent mijn lidmaatschap bij SBB opgezegd, ze zijn niet goed bezig. Leuke foto's met wat mij betreft de koereiger als hoogtepunt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Roos,
    I totally agree with your introduction, our leaders are taking no notice of the mess we are making of the world, our world, the only one we have got.
    Again some super images of the birds but also good to see the tree frog and the beautiful flowers.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos,
    Ja, het is triest. Ik zie ineens een beeld van een grote dorre woestijn met daarboven het zand uitstekend een stukje van de nieuwe Notre dame..... Onomkeerbaar allemaal.
    Gelukkig kan ik regelmatig de knop omdraaien en zeker blijven genieten van het nu. Dat in het klein het goede voorbeeld goed wordt nagevolgd ( mijn kinderen die hun tuin vol insectenhotelletjes hebben hangen en de border vol vlinder en insectentrekkende planten hebben staan, tja dat is dan weer fijn.) In dit blogje spat de lente er van af prachtige platen vooral van de boompieper en de tjiftjaf hebben mijn voorkeur.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Maria, en goed te lezen dat jouw kinderen zo goed bezig zijn in hun tuin. Dat zal zeker helpen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Dearest Roos. I'm totally with your views on the terrible condition of our planet - the destruction brought upon it, and its inhabitants, by mankind has brought about a desperate situation. I can't see the UK Government doing anything about it any time soon - they're too preoccupied with trying to sort out the Brexit mess, when they're not too busy taking holidays!! I live in despair.

    Your wonderful images have made me feel very emotional. They are a stark reminder that, in just one generation, much of what you show might not be around any more. I feel like crying!

    With my very best wishes. Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dear Richard, indeed Brexit is a extra problem. Still no light on the horizon for a right and just solution. It is so frustrating. And as you say because of this no time for the climate despite the warnings of Sir David Attenborough that things are getting worse. It all makes me more and more angry. I also can cry but than out of frustration.
      Take care,
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  12. Dag Roos,
    Helaas zijn er teveel tekenen die verontrustend zijn in verband met de natuur. Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Kort geleden las ik een artikel dat het ook met veel kikkers slecht gaat. Ze hebben last van virussen waar ze niet tegen bestand zijn. Wellicht verklaart dit dat ik dit jaar zo weinig bruine kikkers en padden heb gezien. Gelukkig is het niet overal kommer en kwel. Je laat een reeks voorbeelden zien van een aantal mooie soorten. Sommige daarvan worden ook al bedreigd (scholeksters).
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Kees. Ja een soort schimmel lijkt ze de dag om te doen. :(

      Verwijderen
  13. Hoi Roos,
    Je intro is mij uit het hart gegrepen. Het is zeer verontrustend allemaal. Dat het klimaat verandert is zo langzamerhand wel duidelijk. Of dat door menselijke activiteiten komt is nog de vraag, maar dat doet er niet echt toe. Veel verontrustender is dat gespuit met glyfosaat (maar zeg dat niet tegen een boer...) en het feit dat er in ons land grote organisaties zijn die denken dat ze natuur kunnen maken (SBB, Natuurmonumenten, Landschappen...). Ik erger me wezenloos aan al dat gegraaf en gehak met zwaar materieel zogenaamd om de biodiversiteit (modewoord) te verbeteren. Laat iedereen met zijn takken van de natuur afblijven!
    Het is maar de vraag hoe lang je nog zulke mooie foto's kan blijven maken. Misschien wij nog wel, maar voor ons nageslacht zie ik het somber in.
    Genoeg gesomberd. Zoals gezegd is het een wonderschone serie die je hier laat zien.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Dick. We gaan het allemaal zien en beleven.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. Wat een afwisselende serie, erg mooi. En ja het was alweer warm, te warm. Ik deel jouw zorgen om de natuur en het klimaat.....waar gaat het naartoe. Laten we de natuur koesteren en genieten van alles wat er nog is....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ghita, en inderdaad we zullen zien waar het schip strandt. Helaas is het dan te laat en moeten we nu maar genieten van wat er nog is.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen