maandag 6 mei 2019

Wat een feest is de lente toch ...


Voor een na het ringen van de slechtvalken ben ik er natuurlijk ook op uit geweest en weer van alles tegengekomen. Veel vogels hebben al jongen terwijl ander vogels net zijn teruggekeerd uit Afrika zoals de koekoek en de boomvalk. De boomvalk komt altijd tegelijk met de zwaluwen want tja hoe sneu ook die worden als vliegende voorraad gezien en worden dan onderweg na vangst opgepeuzeld. Bij de Stevolplas/Molenplas volop piepers en de eerste koninginnepages als weer gesignaleerd ook een fitis op de plaat kunnen zetten. Een wilde eend met 10 pulletjes. Ik hoop dat ze het allemaal halen om groot te worden. Er is ook hier een grote achteruitgang met de wilde eend. Er wordt zelfs al onderzoek gedaan waar dat aan ligt. Uiteraard goed opgelet waar wilde bloemen bloeien en ook mogen blijven staan. Zo belangrijk voor de bijen en andere insecten.
Ook heb ik antwoord gekregen op mijn vraag betreffende het nieuw geplaatste bijenhotel op de Grensweg. Daar kom ik later op terug in dat betreffende blog.

Hier dus weer wat plaatjes die ik heb kunnen maken bij de Stevolplas/Molenplas op 29 april.

Fitis  Phylloscopus trochilus




Fuut Podiceps cristatus




Herderstasje Capsella bursa-pastoris


Klaproos Papaver


Korenbloem Centaurea cyanus


Graspieper Anthus pratensis 





Pimpelmees Cyanistes caeruleus


Slechtvalk Peregrines Falcon


Wilde eend Anas platyrhynchos



Koninginnepage Papilio machaon


De volgende foto's zij genomen in De Luysen op 3 mei. Bijzonder om te zien dat de kiekendief een oranje label aan zijn linkervleugel heeft met de letter O of cijfer 0. Getracht te achterhalen waar dit is gedaan maar heb het nog niet kunnen vinden. Misschien dat iemand die dit leest me verder kan helpen waar te zoeken. Verder waren er veel tafeleenden te zien die het allemaal gemunt hadden op een vrouwtje tafeleend. Ze gingen elkaar nog eens te lijf maar het vrouwtje trok er zich weinig van aan en wist zich later onvindbaar te maken voor deze hitsige mannetjes. Er zijn in de Luysen voor zover ik heb kunnen waarnemen nu twee koekoeks. Ook twee roerdompen vlak bij elkaar. De hele middag wel gehoord maar niet gezien. Plots na uren ineens een exemplaar die al vliegend dichterbij in het riet landde van een eilandje wat dichterbij. Een opmerkelijke fotograaf riep ineens kijk nou daar zit er een aan de overkant op de rietstengels. Allemaal redelijk ver weg voor mijn bereik van lens maar met wat croppen toch redelijk zichtbaar kunnen maken. Een lepelaar en ooievaar die ook overvlogen was te ver weg om een redelijke foto van te maken zo ook van een visarend. Maar ik ben alweer blij met het dit resultaat.

Boomvalk Falco subbuteo



Kiekendief Circinae




Koekoek Cuculus canorus




Roerdomp Botaurus stellaris





Tafeleend Aythya ferina



Waterviolier Hottonia palustris



Boterbloem Ranunculus






29 opmerkingen:

  1. Hello Roos, the Google translator always does a terrible job, but it has surpassed itself this time and most of it makes no sense whatsoever, but I can still take great delight in your pictures and do a lot of my own interpretation. European Hobby is a bird that truly captures my imagination, and I rank it right up there with a Peregrine Falcon in terms of its hunting skills. I have never seen one perched so all of my impressions of the bird are gained from an avian bullet zooming by at high speed. While this is breathtaking to see, I would have loved to have been with you when you took your pictures so that I too could really appreciate this wonderful raptor. It is good to see you posting so frequently again, Roos, always interesting and always well illustrated,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I was convinced that the translation from Google was OK David. Reading your remarks on previous Logs of mine. It gave me the impression it was all understandable. Sorry for that, that that not seems to be the case.
      Regards, Roos

      Verwijderen
  2. Hoi Roos.

    Prachtig hoe je de natuur weergeeft.
    Zo mooi de bloemen, vlinders, eenden en vogels.

    Ik heb er van genoten.
    Prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos,
    Schitterende serie foto's zijn dit.
    Mooi zoals je de futenbalts heb vast gelegd, ook de boompieper heb je perfect kunnen fotograferen.
    De slechtvalk en de roerdomp zijn toppers, maar ook de koekoek.
    Ik heb van je blog genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie weer. Ik weet niet of het uit nood geboren is, maar ik vind het wel mooi dat je de meeste vogels wat meer ruimte geeft. Koekoek en Roerdomp maken me wel lichtelijk jaloers. Vooral die mooi vrij zittende Roerdomp is top. Meer dan een bewijsplaatje heb ik nog niet kunnen maken van deze mooie, maar schuwe soorten.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Dick, zeker ook uit nood want ik heb maar 420 mm bereik met mijn lens. Maar ook bewust want ik laat graag de habitat zien waarin de vogel leeft. Een foto waarin een vogel of ander onderwerp tegen de randen van het kader aanzitten vind ik niet mooi. Je krijgt dan wel alle details goed te zien maar prefereer dus het eerste.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig Roos om zoveel te zien en vooral de Koekoek en de Roerdomp zijn heel bijzonder. Ik zie ze zo voor me daar.
    Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige weergave van al dat moois wat de lente ons heeft te bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Roos,
    What a wonderful and diverse post, some excellent bird images with also those beautiful wild flowers.
    The Harrier with the orange wing tag is very similar to the wing tags on some of the Red Kites in this area, if its the same over here the white is for Yorkshire and orange is for the East Midlands.
    I have yet to see or hear a Cuckoo and likewise with the Hobby.
    Excellent post.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John, thank you for your reaction and suggestion about the wing tag. Still have to inform myself about it.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Wonderful images of springtime again, Roos. My favourites, for personal reasons, are those of the Great Crested Grebes, the Swallowtail, the Cuckoo, and the Bittern, but they are all beautiful. Thank you for giving me a joyous end to my day.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hello Richard, glad I was able to give you a joyous end of the day with my photos of the Crested Grebes.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  10. Dag Roos,
    Je hebt niets te klagen over wat je gezien hebt, zelfs een koninginnenpage. Zelfs een roerdomp goed in beeld in zijn kenmerkende omgeving. Dat is mij alleen 's winters een paar keer gelukt. Een koekoek, boomvalk en een kiekendief op beeld krijgen vind ik ook al bijzonder. Je woont duidelijk in een aantrekkelijke omgeving.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,
      Inderdaad mag ik niet klagen voor wat betreft de gebieden waar ik al dit moois te zien krijg. Ben er ook zeer happy mee.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Als dit geen ode aan het voorjaar is Roos ,nou nou dit is voor mij gewoon super meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Roos,
    wat een heerlijk blog is dit zeg! Ik geniet werkelijk van alles wat ik hier zie. Ik ben er zelf nog weinig op uit geweest door vele drukte maar ik zie hier ook dat daardoor het meeste van de lente een beetje aan me voorbij is gegaan zoals de korenbloemen en de klaprozen. Ik wist niet dat die er al waren :-) De roerdomp vind ik echt super maar ook de koninginnepage.
    Echt een geweldig blog.
    Groe, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma, er is nog tijd genoeg om de lente tot je te nemen en te fotograferen. Gaat vast lukken.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  13. Mooie fotos, de roofvogels en de roerdomp vind ik echt mooi. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Extraordinario reportaje fotogrƔfico, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    Echt lente! Wat een prachtige serie weer. Boomvlakje, roerdomp, boterbloemen, kiekendief, koekoek, boompieper en koninginnenpage...om maar wat te noemen. Genieten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen