vrijdag 26 juli 2019

Wat zag ik nog meer in juli deel 2 ...


Doordat ik zo graag de grote weerschijnvlinder weer wilde zien ben ik meer als anders richting de Kettingdijk gereden. Zoals ik al schreef helaas niet dit seizoen. Maar niet getreurd. Er is veel te zien in de omgeving zoals bij het Smeetshof, De Luysmolen en de Luysen. Ook dichter bij huis is een rondje rond de Stevolplas nooit verkeerd. Ook daar is vaak wel wat te zien. Toen er nog water in de beek stond ben ik ook nog naar De Doort geweest. Nu kan ik het bijna niet aanzien dat de beek voor een tweede jaar droog staat en ga dus minder naar De Doort. 
Van de diverse waarnemingen in de diverse gebieden hier weer een fotoverslag. Veel libellen en vlinders maar ook wat vogels. 
Ik heb nu tijd om wat blogs te maken omdat naar buiten gaan niet aangenaam is. Deze hele week hebben we last van een hittegolf met record brekende temperaturen tot wel 41 graden Celsius. Absurd voor onze regio's. Dit zijn temperaturen die in Afrika voorkomen. Fauna en flora heeft er erg onder te lijden. Bomen, struiken sterven door gebrek aan water. Vogels en zoogdieren die afhankelijk zijn van aardwormen kunnen niet bij het voedsel. De grond is verworden tot beton. Global warming, en de mens heeft hier een groot deel schuld aan. Dat ik dat nog moet meemaken. Te triest voor woorden. En leert men er van? Ik vrees van niet. 

Bloedrode heidelibel  Sympetrum sanguineum



Distelvlinder Vanessa cardui





Geelgors Emberiza citrinella



Klaverspanner Chiasmia clathrata


Kleine ijsvogelvlinder Limenitis camilla


Bloedrode heidelibel  Sympetrum sanguineum




Oeverlibel Orthetrum cancellatum female


Roodborsttapuit Saxicola rubicola


Grote groene sabelsprinkhaan Tettigonia viridissima


Bloedrode heidelibel  Sympetrum sanguineum


Bruin zandoogje Maniola jurtina  


Bosbeekjuffer Calopteryx virgo  



Gehakkelde aurelia Polygonia c-album


Kleine ijsvogelvlinder Limenitis camilla





Kleine vuurvlinder Lycaena phlaeas 


Phegeavlinder Amata phegea




Bruine korenbout male Libellula fulva



Weidebeekjuffer Calopteryx splendens



Groot dikkopje Ochlodes sylvanus



This should be seen on lots of more places. Like along side roads and in fields. Insects, mammals and birds will only benefit from it. And in the end we humans.


Visdiefjes Sterna hirundo
Zittend op een meerpaal bij de Stevolplas. Aan de uitwerpselen te zien zitten zij en andere vogels vaak op deze uitkijkplek.




Vuurlibel Crocothemis erythraea



27 opmerkingen:

  1. Hoi Roos.

    Ik zit echt te genieten van al het moois wat je laat zien.
    Mooi de Vlinders, libelle, juffers en vogels.
    De Geelgors vind ik echt heel mooi.

    Super serie Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. These incredibly hot conditions are not good for humans or wildlife, but at least humans can retreat into air-conditioned homes and shopping malls, libraries and community centres. The animals have no such luxury and have to find shelter wherever they can, and as you point out, when the ground bakes like concrete, birds are not able to penetrate the soil, and the earth worms go down very deep in any event. I fear that these conditions are going to become the norm, however. A wonderful series of images you present to us, Roos. Your skills at photographing wildlife are evident in every post you make.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for the compliments David.
      The air-conditioning is good for the moment but the devises are again bad for the environment with the heat they produce.
      And so there is still not a solution how to beat the heat unless we and government take drastic measures.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  3. Heerlijk om binnen in de relatieve koelte jouw mooie blog te lezen. De Bosbeekjuffers zou ik ook graag weer eens tegen komen, is al heel wat jaren geleden.
    Gr.
    Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Roos,
    Mooie serie foto's laat je zien.
    Het is nu echt weer om binnen bezig te zijn, ik ben ook weer begonnen met bloggen, veel te heet om buiten te zijn.
    De heidebeekjuffers vind ik echt prachtig,m mooie soort die je hier helemaal niet ziet, ook de geelgors en de visdiefjes zijn super om te zien, en dan de libellen die zijn ook super.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Juni is zodoende een prachtige maand voor je geweest Roos,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige fotos Roos, de vuurlibel heb ik zondag ook gezien, helaas ging die niet zitten voor een foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos, wat een weelde aan mooie libellen en vlinders, de ene foto nog mooier dan de andere. Ik zat er gewoon bij weg te dromen! Lekker veel ook ;-) foto 16 en 32 hebben iets extra's! ZO mooi!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Roos, prachtige macro's. Mijn faforiet is de weidebeekjuffer. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ben voor je reactie. Altijd leuk om te lezen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  9. Dag Roos,
    Bij jou in de buurt is niet alleen het klimaat anders dan bij de kust, maar ook het dierenleven vertoont veel verschillen. Er is maar Ć©Ć©n overkomst, in beide gebieden heeft de natuur het moeilijk met de omstandigheden waar we nu voor het tweede jaar achtereen mee te maken hebben.
    Maar toch laat je veel fraaie platen zien van vlinders (vooral bijzondere soorten als ijsvogelvlinder en phaegea), libellen (vooral bosbeekjuffer) en vogels (vooral geelgors).
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, dank weer voor je reactie. En laten we hopen op wat meer regen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  10. Hoi Roos,

    Mooie serie waarin vooral de vlinders en libellen opvallen. Echt heel mooi die gewone oeverlibel en bij zonder de bosbeekjuffer die je hier veel minder ziet dan de weidebeek. Ook het melkdrupje tussen het gras staat er mooi op. De klaverspanner heb ik nog nooit gezien, prachtig.
    Gelukkig zijn de hete dagen (voorlopig) weer voorbij, ja de mens kan wat aanrichten en nog heb je van die klimaatontkenners.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad,
      Weer dank voor je reactie op dit blog.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Hoi Roos
    ik heb genoten van je mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful images, Roos, which have lifted my day - thank you! I too, however, share your despair for the future of the planet. There are too many selfish and greedy businesses (chasing the money), and individuals (who just don't care, and want everything now because they think they deserve it), out there. Maybe it will take a disaster of apocalyptic proportions to wake people up!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, If that is the result of this greed it will be to late. For those who do not care I do not care but I think of the good willing people and all flora and fauna who will suffer because of this.
      Take good care and I am glad I was able to lift your day a bit.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  13. Hoi Roos,
    Dat ik dat nog moet meemaken. Ja, dat denk ik de laatste tijd ook wel eens. Vroeger dacht ik altijd: als ik er straks niet meer ben, zal ik nooit weten hoe het allemaal afloopt, maar ik ben bang het nu wƩl te weten. Ik ben niet zo optimistisch over een goede afloop. Maar goed, wij kunnen er toch niets aan veranderen. Gelukkig heeft het vandaag flink geregend en dat moet de natuur goed doen. Zo kunnen we toch nog verder met genieten van onze hobby en doorgaan met mooie plaatjes schieten en die delen. Moie serie laat je zien hoor, met een paar jaloersmakers, zoals ijsvogelvlinder en phaegea. Geelgors ook. Die zien we hier aan de kust nooit.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen