maandag 3 februari 2020

Goudvink - Bullfinch


Al jaren hoop ik op een waarneming van deze prachtige soort. Het is dan ook eindelijk gelukt. Doordat een specht opvloog zag ik in een ruwe berkenboom diverse goudvinken die aan het eten waren van de zaden van de Ruwe berk LINK de zaden zijn mooi verdeeld langs een steeltje en schijnen de vogels goed te bevallen. 

Goudvink Pyrrhula pyrrhula female




Ik heb ook wel eens staartmezen van deze zaden zien eten. Een waardevolle boom om vogels de winter door te helpen. Mensen hebben minder met deze boom want in het voorjaar kun deze zaden overal in huis tegenkomen als er zo'n boom in de buurt staat. Er waren twee mannetjes te zien en vier vrouwtjes. Daarnaast waren ook nog twee sijsjes van deze zaden aan het snoepen. De vogels zaten hoog in de boom dus het zijn geen spectaculaire foto's maar wil ze toch laten zien. 



Goudvink Pyrrhula pyrrhula male





37 opmerkingen:

  1. Je hebt ze toch maar mooi gezien en kun je deze soort weer afstrepen van je "lijstje".
    Gr. Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I always enjoy seeing this species on a visit to Europe, and it must be especially delightful in the winter. Fine photographs, Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik zou echt voor zulke foto,s gaan Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. You are lucky to see these birds and get some nice photos, Roos. Sometimes we get them in our garden and, at the moment, we have been getting a pair, sometimes with an additional female, for the past few weeks - and I still haven't managed any decent shots of them!

    With my very vest wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for liking the photos Richard. Hope you will succeed to take some nice photos of the birds.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  5. that should be 'best wishes' 'not vest wishes' !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Piękne zdjęcia! Udane obserwacje! U nas to też rzadki ptak, ale na szczęście w okolicy mogę go spotkać. Widziałam w tym roku tylko raz, ale w poprzednim sezonie przylatywał do karmnika.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos,
    Mooie serie foto's van de goudvinken.
    Geweldig dat je ze zag, ze komen niet zo veel meer voor hier.
    Foto 3 met de gesreide vleugels is echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sijsjes had ik wel eens ontmoet maar de goudvink nog niet.Met mijn kleine camera lukt het zo wie zo niet om hen goed dichtbij te krijgen zonder dat het beeld vervormd, dus genoot ik extra van je prachtige fotoserie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een fantastische soort om voor je lens te krijgen! Prachtig en ook leuk dat je nog sijsjes zag.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Roos,
    Super series of images of the Bullfinch, a bird I have not seen for a good while, likewise with the Siskins.
    All the best.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos.

    Mooi vogeltje.
    Super op de foto gezet.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi Roos, prachtige kleuren hebben die. Ik heb ze ook nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,

    Mooi dat het je eindelijk gelukt is om goudvinken te fotograferen, het zijn prachtige vogels en ze doen hun Engelse naam meer dan eer aan. Je geeft aan dat het geen spectaculaire foto's zijn, maar als je ze zo "in de vrije natuur" fotografeert zul je het meestal met deze beelden moeten doen en daar is niks mis mee vind ik. Als je ze close en vrij in beeld wilt fotograferen zul je toch een fotohut moeten opzoeken, maar de vraag rijst dan of de natuurbeleving en de daarmee de voldoening hoger is.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Ad soms wil ik meer dan soms mogelijk is en als het zo wel eens lukt dan heb je mazzel ;)
      Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  14. Toch een mooie waarneming, hoor. Vaak zijn de eerste foto's van een nieuwe soort niet de mooiste. De volgende kan alleen maar mooier, dus: blijven zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    Misschien had je de vogels iets lager voor je willen hebben, maar ach het zijn GOUDVINKEN....pffft zo een heerlijke soort om te zien en ik vind je foto's geweldig mooi. Echt genieten!!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Maria en wie weet de volgende keer lukt het wel.

      Verwijderen
  16. Hallo Roos
    durch die Äste zu fotografieren ist dir gut gelungen, schöne Serie
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Roos,
    Goudvinken in Nederland zien blijft bijzonder. In een fotohut is het mij een paar keer overkomen. In de vrije natuur in Nederland ook enkele keren, helaas op een grotere afstand dan ik wilde. In Finland heb ik ze ooit veel gezien terwijl het volop winter was. Dan komen de kleuren nog mooier over. Ze staan daar niet voor niets op kerstkaarten. Maar een zestal in Nederland, daar mag je heel tevreden mee zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, ja in een sneeuwlandschap is het ultieme decor maar ik ben tevreden met deze foto's en voor een volgende keer hoop ik ze weer te zien en wie weet in de sneeuw.
      Groeten

      Verwijderen
  18. Mooie foto's van de goudvinken Roos.
    Ik heb ze deze winter niet gezien, het was toch ook geen winter ;-)
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw.... dat is nog eens een aangename ontmoeting Roos.
    Prachtig zijn de goudvinken en dat vind ik van zowel man als vrouw.
    Hier zitten ze niet in de buurt maar ik heb ze ook elders al een paar jaar niet meer gezien. Ik zit echt ff te genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen