zaterdag 22 februari 2020

Spring in between storms ...


Lente langzaam maar gestaag in beeld tussen de regen en harde wind door. 
In Echt wordt de band tussen de slechtvalken steeds hechter en het mannetje brengt prooien naar het vrouwtje die nu dichter bij de nestkast blijft. Dit koppeltje is altijd erg vroeg met broeden dus wie weet zijn er al eieren in de maak. Afgelopen vrijdag deze beelden kunnen maken. De lucht grijs en weinig licht dus wat moeten freubelen met een fotoprogramma. Het vrouwtje tref ik alleen op de toren op het rooster voor de nestkast. Dan hoor ik haar schorre roep en weet ik dat ze het mannetje begroet die met een klein prooitje komt aanvliegen. Het vrouwtje gaat het prooitje in de dakgoot nuttigen en blijft gedeeltelijk verborgen. Het mannetje maakt een kleine vlucht om weer op het rooster te landen en kijkt hoe zij het hapje wegwerkt. Grappig is te zien dat ze beiden even naar beneden kijken alsof ze denken van, daar staat dat mens ons weer te begluren. 

Slechtvalk Peregrines falcon










Bij de Stevolplas een groepje kleine vogels gezien waar ik niet zeker van ben wat het zijn. Een foto van wat dichterbij kunnen maken. Is het een rietgors?

Rietgors Emberiza schoeniclus



Ook langs geweest bij de Abdij Lilbosch waar ze Livar varkens houden. Mochten alle varkens in zo'n paradijs voor varkens mogen leven. Heerlijk wroeten in de modder en zelf bepalen of je weer naar binnen of naar buiten gaat. Het schijnt dat het vlees van deze varkens stukken lekkerder is. Beter is dus minder vlees eten en doe je dat toch denk dan eerst na waar dat vlees vandaan komt. 

Livar pigs - Happy pigs :) 





Ik had gehoopt ook kraanvogels over te zien komen maar de wind is niet gunstig om ze over Limburg te laten vliegen. Veel vogels zijn al overgekomen las ik. Het weer is nu niet zo gunstig in Frankrijk dus hoop ik dat als het betert ik nog de laatste groepen krijg te zien die nu opgehouden worden door het slechtere weer. 
De knoppen aan de bomen beginnen ook te zwellen en je ziet al jong groen her en der. Ook de katjes beginnen uit te lopen en te bloeien. 

Wilg Salix



Onderweg naar huis kwam ik langs De Doort waar ik in het weiland acht reeën zag staan. Twee reebokken en 6 vrouwtjes.

Ree Capreolus capreolus



Eerder nog wat foto's van de krakeenden gemaakt bij De Luysen, de tekening van het verenkleed van deze eendjes blijft me fascineren

Krakeend Mareca strepera 




Ook weer een torenvalkje kunnen vastleggen die op zoek was naar wat eetbaars. 

Torenvalk Falco tinnuculus


Het is een beetje een zoekplaatje maar bij de A-beek in een boom twee distelvinken die jammer genoeg niet lang bleven zitten.

Distelvink Carduelis carduelis
  

Heggemus Prunella modularis


Huismus Passer domesticus 





30 opmerkingen:

  1. Hallo Roos, ondanks het slechte weer heb je er weer een mooi blog van gemaakt met leuke waarnemingen!
    Groetjes,
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The Peregrine Falcon are beautiful, and all the others.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos,
    Het lijkt wel of je de blogjes zo uit je mouw schudt;-) ZO leuk altijd en goed gevuld!! Het lange genieten van de slechtvalken is weer begonnen, heerlijke foto's. Je boft daarmee, hoor! Ook de torenvalk staat er weer super op, Maar ik hou ook van de distelvinkjes zo tussen de elzenpropjes. De varkentjes zijn schattig, mooi geplaat! Leuk als verrassing onderweg om die reeën te zien! En ja, krakeenden...ik heb er wat mee, want dat was de eerste waarneming voor mij toen ik een telescoop had aangeschaft en dolgelukkig zag ik hoe mooi die eruit zagen!!! Nou deze foto's zijn dan ook subliem en terecht op je header gezet! De katjes doen me nog meer naar de lente verlangen! Mooi allemaal.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je uitgebreide reactie Maria. Leuk te lezen hoe jij begonnen bent met vogelen en de viel voor de krakeend.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hoi Roos,
    Je hebt weer mooie foto's gemaakt in dit blog, echt gaaf de slechtvalken, ze herkennen je ondertussen wel denk ik.
    De varkens zijn prachtig, heerlijk doen wat ze zelf willen dat is fijn, ik eet nog wel af en toe vlees, maar ook veel vegetarisch, dat bevalt mij prima.
    De wilgenkatjes zijn ook super, de krakeenden hebben inderdaad een mooie tekening.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Your header shot of the Gadwall is very attractive, Roos. I always find this species exceptionally appealing, and very handsome in a dignified, understated sort of way. You have many signs of spring there not yet apparent here, as we still grapple with winter. February is drawing to its close, however, and in March we can start to look for a few green shoots poking their way up through the ground. Enjoy the week ahead. All the best, David.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you again for your reaction on this blog David. What we need is sunshine over here. It is storm after storm and rain. Whit snow and freezing weather you also have sun. I mis that.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Like David, Roos, I have always thought the Gadwall (both male and female) have a subtle beauty, and are a delight to see. Your eye-catching header image is a testament to this.

    Thank you for keeping us up-to-date with the progress of the Peregrine's. They are always of great interest.

    Your other signs of spring are most encouraging - and, yes, I believe it is a Reed Bunting.

    This year, we too are eating far less meat than ever before. I'm sorry to say, however, that today we will be eating pork - only because it has been in the freezer for months, and it would be a waste of a pig's life if we were to throw it away without eating it.

    Take great care, and have a wonderful week (fingers are crossed for better weather) - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Richard and the conformation of the Reed Bunting.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  7. Hoi Roos.

    Mooie dieren.
    De Slechtvalken zijn echt super, zo mooi hoe je dit vast kunt leggen.

    Heel mooi Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos
    je hebt weer heel veel mooie dingen voor je lens gehad het is dan ook een mooie serie geworden,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos, prachtige serie. Slechtvalken volgen blijft altijd interessant! Helemaal mee eens dat de Krakeend heel mooi getekend is! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie fotos Roos, er zijn ook al veel kraanvogels in Denemarken etc aangekomen. Leuk dat je de slechtvalken kunt volgen. De krakeend is ook heel mooi. Hier weer een hele dag regen, het stopt maar niet. Hopelijk kan ik deze week nog een rondje doen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Roos,
    Always fond of the Gadwall, such a delightful duck in both the male and female.
    Good to see your Peregrine are doing well, it appears you are closer to Spring than we are in the UK. Also good to see the pigs enjoying them selves.
    All the best,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction John
      Closer to Spring, perhaps, but today we had some snow.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  12. Hoi Roos,

    Prachtige platen van de slechtvalken zeg, het enige waarop je nog kunt hopen is dat ze een keer wat lager vliegen, misschien dat je daar straks als ze jongen hebben nog mooie kansen krijgt als ze in de buurt een prooi pakken. Ik ben er nog niet geweest, het weer heeft me tot nu toe tegen gehouden, hoop spoedig ook een poging te wagen. De tweede foto van de wilgenkatjes is ook heel mooi en zes reeën bij elkaar is natuurlijk een heerlijk buitenkansje.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad, in eerdere jaren is me dat mooi gelukt met juveniele slechtvalken die lager terecht waren gekomen bij hun eerste vlucht. Ik het daar toen heel fraaie foto's van kunnen maken.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  13. Lekkere gevarieerde serie weer, Roos. Jij produceert tenminste nog wat tussen al die regen en storm door. Ik vind het meestal geen weer om erop uit te trekken.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is altijd wel wat te zien Dick. Ondanks de minder goede dagen probeer ik er toch op uit te trekken. Anders komen de muren op me af hahaha

      Verwijderen
  14. Ik eet niet heel veel vlees maar als ik al varkensvlees eet dan haal ik die bij een slager in een nabijgelegen stadje waarvan ik weet dat die vlees van het livarvarken verkoopt en ja..... het vlees daarvan is ook echt heel lekker :-)))

    Ik en best wel een beetje (gezond) jaloers op die mooie foto's van de slechtvalken hoor. Jemig, echt gaaf zo mooi dichtbij en ook vliegend!

    Groetjes, helma

    BeantwoordenVerwijderen