maandag 13 april 2020

Four peregrine chicks hedged ...


Op 10 april kreeg ik bericht van de ringer R.K. uit Echt dat vier kuikens uit het ei waren gekropen. Een inspectie van de nestkast bracht dit aan het licht. Vermoedelijk waren de kuikens op dat moment plus minus 3 dagen oud. Dus we kunnen er van uit gaan dat ze rond 7 april uit het ei zijn gekropen. Als altijd maakt de ringer een paar foto's door het kijkgat met bijgevoegd resultaat. Of de kuikens over een paar weken geringd gaan worden is helemaal afhankelijk van de ontwikkelingen rond het Corona virus. In elk geval worden we op de hoogte gehouden. De kuikens zien er goed uit en ik hoop dat ze tot gezonde vogels mogen opgroeien. Het koppeltje slechtvalken is al vele jaren samen en zijn dus zeer ervaren oudervogels. 

Foto's die R.K. gemaakt heeft heb ik een beetje aangepast en hier het resultaat. Bedankt!

Slechtvalk Peregrines falcon 






Verder voor zover dat mogelijk is ben ik in de buurt nog even weg geweest om een frisse neus te halen en ben weer van alles tegengekomen. Natuurlijk gaat de camera altijd mee. 

Geelgors Emberiza citrinella



Deze geelgors had net een rivaal weggejaagd en was nog helemaal in zijn opgewonden standje. 



Op een plek waar ik wel vaker kom hoor je elk voorjaar wel wulpen. Ook nu weer. Dit keer een koppeltje. Ik hoop dat ze in de buurt blijven en wie weet maken ze in deze omgeving een nest. Net als vele vogels geeft de roep van de wulp mij altijd een gevoel van de zomer. 

Wulp Numenius arquata




Oranjetipje Anthocharis cardamines




Gehakkelde aurelia Polygonia c-album


dagpauwoog Aglais io


De roodborsttapuit zat hoog in de boom te lonken met zijn prachtige lied. 

Roodborsttapuit Saxicola rubicola


Ze waren druk in de weer deze staartmezen. Vast ergens diep verscholen bezig een nestje te maken. 

Staartmees Aegithalos caudatus



De boomkikkers her en der gehoord maar nog niet gezien. Wel een haas gezien die er snel vandoor ging. 

Haas Lepus europaeus


Ook staan steeds meer bloemen te bloeien, zoals de berk, winter postelein, wat ik een erg leuke manier van bloeien vind hebben. Ook de perenbloesem staat nu volop te pronken. Look zonder look heeft ook een mooie bloeiwijze waar het bloempje wat in bloei staat altijd met het kopje hoger staat dan de rest.

Berk Betula



Winterpostelein Claytonia perfoliata


Perenbloesem Pyrus Communis



Look zonder look Alliaria petiolata


Naast ons huis staan bij de buren diverse fruitbomen nu in vol ornaat en de geur komt soms zo de slaapkamer in gedreven. Vanuit dit raam heb ik zicht op het centrum met de kerktoren die overal bovenuit steekt. 

Maaseik


Nu met dat Corona virus heeft iedereen volop contact via hun mobiel of anders, zo ook ik. Mijn broer zit hoog en afgelegen in zijn boerderij in Frankrijk ver van de bewoonde wereld en hij stuurde me een foto van een vleermuis die hij aantrof in zijn cave. Gaaf toch. 

Vleermuis Chiroptera


De boerderij is verkocht en ze genieten van het laatste jaar. Ik had ook plannen om afscheid daar van te gaan nemen in het voorjaar maar helaas het virus heeft roet in het eten gegooid. Rest de fantastische herinneringen.  Dit was het weer voor deze keer. Rest mij jullie gezondheid en alle goeds toe te wensen en blijf voorzichtig. 

Hierbij een van mijn meest favoriete muziekstukken. 
Vertaald: De stijgende leeuwerik. Zo mooi en ontroerend. 

Hilary Hahn - V. Williams "The Lark Ascending"




46 opmerkingen:

  1. Hoi Roos.

    Met heel veel plezier al het moois weer bekeken.
    Veel mooie soorten.
    De Kuikens zijn acht super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What an incredibly wonderful Passover gift, Roos! Four healthy Pergerine chicks is about as good as it gets. I ma sure that you are delighted. I am not quite sure to what extent our local birds will be monitored this year; so many activities are being affected by the inability of people to gather. In any event, the birds will do what they do whether we are there to record the events or not. Stay well!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David for your reaction and yes I am happy nature is just going on doing its thing.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  3. Hoi Roos,
    Geweldig om die jonge kuikens te zien, lekkere donsbolletjes zijn het.
    Ik hoop dat ze maar weer volwassen mogen worden.
    Tja en dan de geelgors op foto 7 wat een plaatje is dat, zo gaaf met het bekkie open.
    Ik heb weer genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je reactie Irma en de geelgors mooi op de plaat vindt staan.
      Roos

      Verwijderen
  4. Extraordinaria serie fotogrĆ”fica, me han gustado mucho todas las fotos y en especial la de los pollos de HalcĆ³n peregrino y el magnĆ­fico murciĆ©lago. Roos enhorabuena por este reportaje, espero que estes bien de salud y que el virus haya pasado de largo. Un fuerte abrazo desde el norte de EspaƱa.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat komt toch niet zo heel vaak voor dat slechtvalken 4 jonkies hebben,en verder weer een hele mooie serie Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Jo en ja vier eieren is de norm bij slechtvalken. Als het er wel eens vijf worden is dat uitzonderlijk.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  6. Wat heb je een prachtig uitzicht vanuit jullie slaapkamer Roos. Weer genoten van je foto’s.
    Gr. Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk je reactie te lezen Toos. Het uitzicht is zeker leuk nu met de bloeiende bomen en struiken.
      Roos

      Verwijderen
  7. Lieve zus, leuk onze vleer op jouw blog te zien. We missen je hier en zo jammer dat je niet kan komen , of Frankrijk zou de regels iets moeten laten vieren ? Misschien ergens in juni of juli of augustus ? Maar veel hoop heb ik niet. Gisteren ook een haas hier en Mollie heeft een half uur lang het spoor gevolgd. De haas is veel sneller en veel slimmer. Tot vlug on whatsapp. Liefs broer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk je reactie te lezen broer. In deze hebben we het helaas niet voor het zeggen. Wie weet wat nog mogelijk is. Maar eerst maar van dat verdomde virus af.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. Dearest Roos, I am replying to this beautiful post from you while listening to the link to the wonderful Ralph Vaughan Williams music that you have supplied - a fabulous reminder of the joys of spring - thank you so much!

    I'm delighted to see that the Peregrines seem to be doing well this year, and hope that they successfully rear all four chicks. Some of nature seems to be benefitting from the lack of human interference and pollution. Wouldn't it be wonderful if we could hold onto some of these benefits after this nightmare is over!

    Take great care, and stay safe, Roos. My very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, yes that is one of my favorite peaces of music. Everytime it makes a chill go down my spine when I hear it. And indeed this virus might make human kind a bit more humble and less arogant a oppertunity for nature to take advantage of.
      You take care also and injoy what is possible.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Fraai die geelgors, Roos. Een prachtige vogel die ik maar zelden (1x tot nu toe) voor mijn lens krijg. Dus een beetje jaloersig was ik al en dan laat je ook nog eens een hele serie oranjetipjes zien! ik zou al blij zijn als ik er Ć©Ć©n zag...
    GRoet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Dick en gisteren heb ik weer de geelgors gezien. Als de lock-down over is moet je een keer naar het zuiden afzakken voor wat foto's te kunnen maken van deze vogel.
      Roos

      Verwijderen
  10. Jemig Roos, wat een gaaf blog zeg. Onwijs leuk die foto's van de slechtvalk met kuikens en zo weet je ook dat het goed met ze gaat :-)
    Die geelgors foto's zijn wel jaloersmakend zeg. Zo mooi als je die hebt vereeuwigd. Echt heel gaaf! Ook weer leuke hazen en hele mooie wulpen. Die vleermuis is ook best wel weer bijzonder om zo te zien :-)
    De vlinders en dan met name het oranjetipje vind ik echt supermooi.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor al je reacties op de diverse blogs Helma. Altijd even attent van je.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Hi Roos,
    So good to see the young Peregrine, and to follow with some really super Spring images the weather is excellent just this awful virus is spoiling everything.
    It appears we have a pair o Peregrine besting in a cliff face very close to our land, I am hoping to get closer to the nest if our lockdown is lifted.
    You look after yourself and keep safe,
    My best wishes
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John, that would be faboules if you could spot the Peregrines near you. Hope they are safe from people with bad intentions.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  12. Ik wens jou ook gezondheid toe, mooi veelzijdig blogbericht, gaaf die slechtvalken. Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,

    Mooi dat je toch op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen van het slechtvalkenpaar met jongen nu. Dat biedt perspectief om ze over een tijdje wellicht met prooi te kunnen fotograferen. Leuk die foto genomen vanuit de nestkast, het zijn dan wel niet je eigen foto's, maar zo kun je ze toch mooi volgen. Je geelgors is prachtig, het zijn schitterende kanarie-achtige vogels die zeer uitbundig kunnen zingen. Je oranjetipje is top gefotografeerd, mooi zo aan de pinksterbloemen, de waardplant, maar ook op die stam. Bijzondere plant zeg die postelein, nog nooit gezien. Jammer dat je niet naar je broer in Frankrijk kunt en het helaas met herinneringen moet doen, maar ja het is even niet anders.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ad. Die postelein is een exoot en tiert welig langs de sloot/greppels.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. een heerlijke serie Roos ik zit mee te genieten,het is wel balen dat je niet naar Frankrijk kunt wel een geweldig mooie plek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Bas. Och er zijn ergere dingen. Even pas op de plaats. Gezondheid gaat voor.
      Hou je haaks.
      Roos

      Verwijderen
  15. Beautiful series Roos, they are too much to name one. But, Stonechat, Pereguine Falcon, and the the last, Bat. perfection.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob for your reaction on this blog.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  16. Hallo Roos
    die kleinen Falken sind Top auch die anderen Bilder sind sehr schƶn
    bleib Gesund
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Frank for liking this blog and the little peregrines falcon.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  17. Prachtige post Roos. Je brengt zo de lente bij me binnen. De slechtvalkjes zijn vertederend. Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Roos: I should also have mentioned that "The Lark Ascending" is one of my favourite pieces of music and I have three different recordings of it, including a very fine version by a Canadian soloist whose name escapes me for the moment, in a performance by the Winnipeg Symphony Orchestra. Now I will have to find that CD and play it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, nice to know that The Lark ascending is also a favorite peace of music of you. Enjoy it!!! Hope you find it.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  19. Fantastische foto's Roos,
    Ik heb genoten van de diversiteit. ( keek mijn ogen uit)
    Ik pik er enkele uit:
    Fantastisch die jonge Slechtvalken....ik wacht met spanning op het vervolg van Roos's webcam ;-) De bloesem prachtig, die brutale geelgors fantastisch! Ik vond het ook bijzonder om zo het vleesmuisje te zien!
    Fijn weekend,
    en hou vol en stay save
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Roos,
    Het is toch wel bijzonder dat je de ontwikkeling van de jonge slechtvalken zo kunt volgen. De geboortedatum moet overigens 7 april zijn i.p.v. 7 maart).
    Een geelgors zien is in West-Nederland niet mogelijk. Jij hebt het geluk dat je ze wel kunt tegenkomen, het zijn prachtige vogels. Jouw uitstapjes leveren steeds weer mooie waarnemingen op. Een prettige afleiding in deze onvoorspelbare tijden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, dank voor je reactie en de juiste datum :) ik heb het gelijk aangepast. Ja de geelgors kom ik toch wel regelmatig tegen een vogel die ik ook nog graag zie en hoor.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  21. Hallo Roos, unieke beelden van de slechtvalken. Heel bijzonder. Ze zijn al best wel ver. In delft bij de TH zijn ze net pas begonnen met de eileg. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ben, ja zo her en der kan je de slechtvalken voglen via de cam zoals is Delft. Hoop dat de slechtvalken dit jaar succes zullen hebben.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  22. Hoi Roos, hoe leuk dat je de jonge slechtvalkkuikens hebt weten te zien via via. Hopelijk worden ze gezond groot. De Geelgorzen staan fraai op de foto, vooral die met zijn kuif rechtop, super. Ik ben 'jaloers'op je Oranje tipje foto's, ik zie ze al bijna nooit, laat staan dat ik ze kan fotograferen.
    Ik geniet ook van de perenbloesem, in mijn eigen tuin heb ik 3 perenboompjes.
    Jammer dat je geen afscheid kunt nemen in Frankrijk maar wel leuk dat je van je broer de vleermuisfoto kreeg.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je leuke reactie op dit blog Marianne.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  23. Pracht blog heb je weer Roos.
    Mooi de jonge slechtvalken gefotografeerd.
    Maar voor mij is de geelgors favoriet dit keer, super mooi op de foto gezet.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Tinie. De foto's van de slechtvalken is niet van mijn hand maar gemaakt door de ringer. De rest waar mijn naam op staat is van mijn hand. Leuk dat je de geelgors weet te waarderen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen