dinsdag 21 april 2020

"All in the neighbourhood" ....


Wat bedoelen ze met  in de buurt wandelen of vertoeven ...
Een fietser die al snel 30 kilometer wegtrapt en dat is dan nog niet eens verdeeld over heen en terug... wie controleert dat? Een ouder iemand die moeite heeft met lopen en fietsen en ook wil genieten van wat groen buiten zijn gemeente komt daar niet zonder een auto. Een regel in BE is dat je als oudere de auto mag pakken om het groen op te zoeken. Mag hij/zij dan ook 30 kilometer rijden en dan zelfs heen en terug...wie controleert dat? Nu zit je met angst en beven in de auto om als je aangehouden zou worden een controleur treft die jouw situatie wel of niet goedkeurt. Beetje krom allemaal. Alsof je op 5 kilometer afstand niet iemand tegen kan komen die je kan besmetten. In een auto zit je safe. Op de fiets rij je op een fietspad en je moet ze de kost geven die allemaal met dat idee de deur uit gaan. Vooral in BE. File rijden op de fiets, je zal er achter hangen.  Afstand houden, ik heb het ze niet zien doen. Zomaar wat vragen. Nou ik ben weer buiten de gemeente geweest en waar ik naartoe ging was ik de enige persoon. Ja je gelooft het niet maar het is echt waar. Soms heel soms zag ik iemand die op de fiets was. Je moet dan wel door de weeks gaan. In het weekend zit ik thuis. Eigenlijk bevalt dit me wel, wat een rust. Geen hard pratende mensen die in groepen de natuur in trekken en het over alles en nog wat hebben behalve de natuur. Alleen een hard werkende boer die zijn land aan het bewerken is. Geen overvliegende vliegtuigen. Nog nooit zulke schone lucht meegemaakt. Vogels horen zingen en ver weg de wulp horen roepen en weten dat ze er nog steeds zitten. Heerlijk. Ik mis nog steeds mijn bezoeken net over de grens naar Echt met de slechtvalken,  De Doort en de Stevolplas maar ik heb wel weer een gebied niet ver van huis gevonden waar ik ook in dit blog melding van maak. Een lang verhaal met nog veel meer foto's dus ga er voor zitten of verdeel het over een paar keer.


Zwartkop man/male Sylvia atricapilla





Boompieper Anthus trivialis



Geelgors Emberiza citrinella




Haas Lepus europaeus
"In een groen groen knolle knolle land daar zat een haas heel parmant"


Gewone vogelkers Prunus padus




Meidoorn Crataegus


Vrouwtje oranjetipje Anthocharis cardamines


Boomblauwtje Celastrina argiolus


Klein Geaderd witje Pieris napi


Dagpauwoog Aglais io


Klein Geaderd witje Pieris napi




Gele kwikstaart Motacilla flava








Salomonszegel Polygonatum


Wulp Numenius arquata


In het nieuw gevonden natuurgebiedje Rubensgoed. een laan met prachtige beuken. Zoals deze rode beuk. Machtige boom dus die verdient een plaatsje op mijn blog. Onderweg vlakbij dit gebied een veld met daarlangs een hele reeks met bloesembomen. Schitterend. In dit gebied bij de open velden waren wel zes torenvalken bezig met zoeken naar prooi. Er stond erg veel wind en ze vlogen te ver weg om een redelijke foto te maken. Maar het was erg leuk om ze bezig te zien.

Rode beuk Fagus sylvatica f. purpurea




Gewone ereprijs. Een prachtig plantje waar je zo aan voorbij zou lopen. Ik heb het staan bewonderen en uiteraard foto's van gemaakt. Wat een mooie kleur blauw en zijn de bloempjes een dag oud dan krijgen ze een rode zweem.

Gewone ereprijs Veronica chamaedrys



Fluitekruid Anthriscus sylvestris


Canada populieren Populus x canadensis



Leonard Cohen - Dance me to the end of love 



36 opmerkingen:

  1. O wat prachtig die rode beuk en ook de foto’s van de ereprijs. Lijkt me een mooi gebied. Hopelijk kan ik daar in de toekomst een keer een bezoekje brengen. Wat kun je trouwens prachtige teksten schrijven! Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke plannen Toos, nu maar wachten tot de grens weer open gaat. Het gebiedje is heel klein en wat ik waarnam is vanaf de foto met de beuk. Maar het is prettig wandelen en wie weet wat er nog meer te zien is in een ander jaargetij. Bedankt voor het compliment over mijn schrijven.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  2. Prachtige fotos Roos, leuke soorten. Die zie je hier niet, alleen de gele kwikstaart. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Roos,
    These are difficult times to get out and about, its just the same in the UK, I have a small drive around most days just to see humanity.
    You have some wonderful images the Beech tree is a real beauty, it appears you have found a special area, well done,
    You all stay safe,
    My best wishes,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction John.
      And that Beech tree is indeed a stunning tree.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hoi Roos,
    Geweldig dat een nieuwe plek hebt ontdekt waar je even naar toe kan gaan om te fotograferen, we moeten veel missen in deze tijd, maar even met de camera weg dat kan.
    De zwartkop met nest materiaal is prachtig, ook de mooie rode beuk is super mooi.
    De bloesemfoto's zijn ook prachtig, ik heb echt genoten van je blog.
    Ik wens je een mooie dag en blijf gezond.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je reactie Irma.
      Jij ook een mooie dag en good health!
      Roos

      Verwijderen
  5. Hoi Roos.

    Ik heb genoten van al die mooie vogeltjes die je prachtig op de foto hebt gezet.
    Wat leuk dat je een nieuw gebied hebt ontdekt.

    Super wat je laat zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. From what I have been reading, Roos, there seems to be inconsistencies in the way the Coronavirus regulations are enforced in Europe, but it does appear that most people are able to get out, if only to walk around the local park. Here people seem to have become used to separating themselves from others, and everyone seems very civil about it. As for Miriam and me, other than for the lack of socialization with friends, little has changed. We are still able to get out and bird every day, and until now have found everything we need in the stores. Stay well, and stay cheerful. Best wishes, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction David. Indeed almost every country in Europe made its own rules. We can not even leave the country. While other countries have their borders open. On special days like Easter the Germans wanted to come in The Netherlands and Belgium. In Belgium they could not enter but in the Neteherlands the police could only advise them to return but manny just past the border to go shopping or visit nature reserves. It is weard.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  7. Lieve zus bedankt voor jouw nieuwe blog met mooie fotos. Ja de regelgeving is erg onduidelijk. Hier in Frankrijk idem . We hebben formulieren waar je op moet aangeven waarom je de weg opgaat! In Frankrijk mag je niet wandelen , fietsen of dergelijke . Allen boodschappen doen of naar de dokter of naar je werk. Hoorde van een vriendin dat zij van de Gendarme ook de km en tijden moet invullen wat niet op het formulier staat aangegeven! Vandaag nog geen zwaluwen terug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha broer, ja in Frankrijk is het nog erger. Die formulieren... bizar!
      Hou moed, de zwaluwen komen vast.
      Roos

      Verwijderen
  8. I'm delighted to see that you are still able to get out in nature and take more wonderful photos, Roos - even if you cannot get to see the Peregrines. I am very envious of the birds that you are seeing, but pleased to say that we have the same butterflies in our garden as those you are showing here.

    It would be legal for me to go out for a walk, but Lindsay has requested that I do not, and I will abide by her wishes. In the meantime, I am contenting myself with the wildlife in my garden. Sadly, the hedgehogs seem to have stopped visiting recently.

    I'm sorry but, unlike the last bit of music you pointed us at, I do not like Leonard Cohen. I think it is bacause, about 55 years ago, I was lodging in a house and got rather ill with glandular fever. The landlord refused to get me a doctor and while I was soaking in sweat upstairs, he was downstairs playing Leonard Cohen non-stop! I eventually managed to get to a doctor who said I was lucky to have recovered - I was off work for a further three months!

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That is very understandable that you stay at home for Lindsay, and lucky you have nature in your garden so that is a good compensation. What a nasty landlord you had. Ik looked it up what that fever was to understand. That is a nasty fever indeed. Did you not sue the Landlord for putting your life at risk. I can understand that music by Leonard Cohen reminds you of that horrible time and therefore is not desirable to listen to.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  9. Geweldig ik kan heerlijk meegenieten en dan ook nog Leonard Cohen super

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Rubensgoed, nooit van gehoord, maar ook een prachtig gebied. Ik vind de zwartkop erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook maar een klein gebiedje Willy. Ik kwam er ook maar toevallig achter. Bedankt weer voor je reactie.
      Roos

      Verwijderen
  11. Hallo Roos
    das sind super Bilder die Lust auf den Sommer machen,
    bleib Gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful collection you have made. The Tree Pipit and the Yellow Wagtail are excellent.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,
    Weer een mooie serie van de natuur in jouw buurt met als toppers natuurlijk weer de geelgors, maar ook de gele kwik. En wat zie jij al veel vlinders!
    In NL zijn de maatregelen gelukkig iets soepeler dan in BE (vandaar ook veel minder slachtoffers dan bij jullie?). Wij mogen nog wandelen, hardlopen en fietsen om een frisse neus te halen. Vooral dat laatste doe ik geregeld, op de racefiets, maar ook niet in het weekend. Fotograferen alleen op loopafstand, of gewoon met de auto naar een rustig gebiedje. Ook niet in het weekend. Van controle hier nog nooit iets gemerkt, overigens. Ik had nu in de Ardennen moeten zitten, maar dat is (voorlopig?) verzet naar oktober...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je reactie Dick. En laten we hopen dat we binnenkort weer verder op reis mogen. Maar daar moeten we ons wel nog even inhouden. Moeilijk met dit mooie weer.

      Verwijderen
  14. Dag Roos,
    Over de manier waarop mensen zich gedragen verbaas ik steeds weer. Gelukkig is het, afgezien van de weekeinden, prima mogelijk om de waterleidingduinen in te trekken en tijden geen mensen tegen te komen. Jij hebt al opmerkelijk veel vlinders gezien, bij mij in de buurt is het maar mondjesmaat Zo te lezen heb je in ieder geval nog genoeg mooie,rustige natuurgebieden in de buurt om je er prettig bij te voelen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Kees de mens laat zich moeilijk vastpinnen. Met mooi weer gaan ze toch massaal naar buiten las ik in de NL kranten. Zo tem je dat virus nooit en zitten we nog langer binnen. Blijf gezond!

      Verwijderen
  15. Hoi Roos
    er zitten een paar geweldige foto's tussen topie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos,
    Ik ben het weekend ook thuis! Ik ga ook niet in de file fietsen. Ik herken heel goed wat je omschrijft. Maar dit gebied heeft je wel voldoening geschonken! Wat schitterend allemaal. Die rode Beuk, poeh wat mooi!!! Maar heerlijk ook die zwartkop, die gele kwikken, de geelgors. boompieper. De prachtige bloesem. en de parende witjes én vrouwtje Oranjetipje, (ik loop die nog te zoeken..) en de beeldschone ereprijs
    Prachtig op de foto gezet!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos,

    Wat heb je weer veel gezien en gefotografeerd. Ja, het is ondanks alles soms nog moeilijk om ergens rustig te vogelen. Gelukkig heb je het nieuwe gebiedje gevonden en je er prima geamuseerd. Ik geniet overigens ook van de schone lucht, veel minder (vliegtuig) lawaai en het vogelgezang. Vooral 's ochtends vroeg is het buiten heerlijk als ik met de hond wandel.
    Even verder over de blog: wat een prachtige foto's van de parende geaderde witjes en de rode beuk. Ook de ereprijs is prachtig, wat een mooie kleur hè!?
    Van Oranjetipjes kan ik alleen maar dromen, leuk dat je een vrouwtje kon fotograferen.

    Succes en groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Marianne en je waardering van de de foto's

      Verwijderen
  18. Hoi Roos,

    Bij gebrek aan de natuurgebieden en fotografieplekken in Nederland is dit een prachtig alternatief zou ik zeggen. Je hebt daar in elk geval veel verschillende soorten kunnen fotograferen. Ik vind je nestelende zwartkop prachtig, het mannetje helpt blijkbaar volop mee. De vrijzittende gele kwikstaart is ook prachtig, mooi moment als hij net z'n pootje optrekt. Verder vind ik die rode beuk ook schitterend, het zou zo maar een gewone beuk in herfstkleuren kunnen zijn. Dit gebied kan je nog veel leuke foto's gaan opleveren als ik het zo zie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We doen ons best en eigenlijk best wel leuk om alternatieven te zoeken is een uitdaging. Weer dank voor je reactie Ad.

      Verwijderen