zondag 20 september 2020

Dilemma's in fotokeuze, Dilemmas what to choose ...

 

Het is vaak moeilijk kiezen welke foto's van een bepaald onderwerp te plaatsen in mijn post. Van elk onderwerp of het nou een vogel of kikker is maak ik vaak meerdere foto's want tja misschien mis je wel het mooiste moment en dat zou jammer zijn. Of je komt bij boomkikkertjes bijvoorbeeld zulke leuke en bijzondere momenten tegen op een dag dat je niet weet waar te kijken omdat er zoveel zitten. Elke foto is dan naar mijn idee de moeite waard en dan wil ik dat natuurlijk hier op mijn blog delen. Dan krijg je dus teveel foto's van bijvoorbeeld een vogel die dan net even een andere vleugelslag heeft en voor mij een waardevol plaatje is. Plaats ik het niet dan raken ze in de vergetelheid in het archief op mijn externe opslag schijf. Dus plaats ik ze dan toch maar. Mijn dilemma is dus kiezen. Deze afgelopen weken ben ik dus weer veelvuldig op stap geweest. Met de trektijd is dat echt de moeite zeker bij vogels die alleen te zien zijn als zij naar hun broedgebieden gaan of weer naar hun overwinteringsgebieden. Ook is deze tijd prachtig vanwege de uitgevlogen jongen of andere jonge dieren. Hoe vaak ik ook al hetzelfde heb gezien, ik blijf me verbazen en in verwondering over al het moois wat te zien is. september is de maand dat je veelvuldig boomkikkertjes kunt zien en als de bramen rijpen geeft dat extra kleur aan foto's. Insecten zoals vlinders weten ook dat van het sap van de bramen het goed toeven is. In de Luysen was laatst nog mooi de bruine kiekendief te zien. Ook een kleine zilverreiger naast de vele grote zilverreigers die in het erg laag staande water proberen hun dagelijkse portie vis te vangen. Oeverlopertjes, witgatjes, waterral, groenpootruiters en watersnippen allemaal te zien en te bewonderen. Hoe het komt, komt het maar mijn oog valt altijd op vogels in problemen. Zo ook weer een oeverloper die moeilijk op zijn rechter poot kon staan. De voet van het vogeltje was gezwollen en je kon duidelijk een stuk visdraad er aan zien hangen. Wat wil je dan graag dat zo'n vogel geholpen kan worden net als de lepelaar destijds die draad rond de snavel had. De vogel had verder geen moeite met vliegen en kon gewoon zijn kostje bij elkaar scharrelen maar hoe zal het verder gaan. Ontsteking die doorzet, vogel die er ziek van wordt en zeker moeite zal hebben met migratie en ten prooi zal vallen aan belagers. Het houdt mij bezig en kan er moeilijk afstand van nemen. Dus ik blijf maar roepen mensen let op uw spullen. Laat niets achter. Zit uw visdraad vast aan een tak probeer het toch los te maken en niet achter te laten, evenzo uw verpakkingen van drank en etenswaren. Uit naam van de vogels en dieren en de mensen die na u van de natuur willen genieten, Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige blog.

De foto's groter zien is echt de moeite. Meer details en scherper. 

Groenpootruiter Tringa nebularia 




IJsvogel Alcedo athis


Oeverloper Actitis hypoleucos









Waterral Rallus aquaticus




Grote zilverreiger Ardea alba



Buizerd Buteo buteo


Bruine kiekendief Circus aeruginosus



Dodaars Tachybaptus ruficollis


Groene kikker Pelophylax



Boomkikker Hyla arborea











Gehakkelde aurelia Polygonia c-album


Gelderse roos Biburnum opulus


Paardenbijter Aeshna mixta


Woeste sluipvlieg Tachina fera


Buizerd Buteo buteo


Kleine zilverreiger Egretta garzetta



Pimpelmees Cyanistes caeruleus



Roodborst Erithacus rubecula


Grote bonte specht Dendrocopos  major


Grote zilverreiger Ardea alba







Heide Calluna vulgaris



17 opmerkingen:

  1. So many beautiful images, Roos! I was beginning to worry that you might not have room to fit the tree frogs in too - but you did. I had not realised that they were so small until I saw the image of one on the blackberries!

    How sad to see the Sandpiper had been snagged with fishing line. People leaving their rubbish in the countryside instead of taking it home with them has always been a problem, but it has got much worse in England since the start of the Covid pandemic. If they can bring it with them, why can't they take it away with them again? It makes me feel very angry.

    Tsake great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Niks teveel hoor! (David had er laatst geloof ik 84!!!) En bij jou doet de lightbox het gelukkig, zodat je op je gemak door de foto's kunt bladeren. Wat een fantastische serie is dit, zeg! Geweldige kwaliteit en de ene plat nog mooier dan de andere. Genoten vooral van je oeverloper, die is denk ik ff de weg kwijt, haha. Ik heb ze nog nooit op een stammetje zien lopen. De groenpoot is ook super! Dan de buizerd en bruine kiek, klasse ( die zag ik vandaag ook allebei, trouwens ook een dodaars, yeah!) ) De kikkertjes zijn prachtig, vooral met die bloemetjes van het bitterzoet, en op de bramen vind ik leuk, maar de Gehakkelde aurelia op de bramen is ook een prachtige sfeerplaat. De series van de Zilverreigers die aan het foerageren zijn is geweldig mooi gefotografeerd! En een mooie herfst afsluiting met de bloeiende hei.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos,
    Wat een schitterende serie foto's.
    Zo zielig weer dat visdraad om het pootje van de oeverloper.
    dat de mensen niets eens beter op hun spullen letten, ik begrijp er helemaal niets van.
    De foto van het kikkertje met de bramen is echt super, zo kan je goed zien hoe klein zo'n kikkertje is.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Fantastisch, wat heb je een mooie serie foto's.
    Groenpootruiter,Oeverloper,IJsvogel,Kiekendief,Dodaard.Waterral.Zilverreigers, en Buizerds.
    Prachtig de Kikkers.

    Een geweldige serie Roos, super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I think that we all share your dilemma about which photographs to choose, Roos, since digital photography has made it all too easy to click on forever. Actually, both Miriam and I have made a conscious decision not to take so many pictures, and for a week now I have not even taken my camera out with me. We are simply no longer prepared to invest (waste) the time it takes to edit and sort through them all. And when we get it all done, and the pictures are in their respective folders, labelled and neatly organized, we will probably not look at most of them ever again.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit achterover in een luie stoel met een kop koffie heerlijk te genieten ,wat is dit weer mooi Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Roos je hebt weer geweldige foto`s gemaakt,ik kijk er iedere keer weer van op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, het maken van keuzes... een bekend dilemma, Roos. Ik heb daar ook moeite mee. Maar na jaren bloggen, heb ik het idee dat het nu toch wat makkelijker begint te worden: je hoeft niet alles te laten zien. Tenminste... niet allemaal in één en hetzelfde blog. Als je nou eens begint met niet 3 bijna dezelfde foto's te plaatsen (boomkikkker 27, 28 en de kopfoto zijn bijna exact hetzelfde) dan scheelt dat al een hoop. Maar als je je daar prettiger bij voelt, moet je het gewoon doen hoor!
    Ik ben trouwens best wel jaloers op je boomkikkerserie, want ik heb er dit jaar amper één of twee gezien...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat prachtig die oeverloper met gespreide vleugels op die tak, vind ik de mooiste van deze serie. Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dobrze, że pokazałeś kilka ujęć! To piękne i zabawne zdjęcia sytuacyjne. Bardzo często też mam takie dylematy! Zazdroszczę obserwacji czapli nadobnej! I rzekotek! Dawno u mnie nie widziałam! A może nie wiem, gdzie szukać?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos, wat een mooie fotos. En die boomkikker die staat ook op mijn verlanglijstje. Ik heb ook veel fotos en blogs, zeker als we vakantie gehad hebben. Ieder doet het op zijn eigen manier, de een heeft meer tijd dan de ander. Ik vind je fotos prachtig. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een diversiteit laat je ons hier zien.De Groenpootruiter vind ik heel bijzonder. En dan de boomkikkertjes. Je blijft je verbazen hoe mooi ze zijn. Ik hoorde onlangs iemand vertellen dat ze ook op de Graus zijn gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Roos,

    Als je zoveel mooie foto's hebt, dan is het zeker lastig kiezen. En als ik door jouw blog en de foto's scrol snap ik het wel, jouw keuzestress.... ze zijn weer allemaal mooi. Voor mij deze keer de oeverloper en de grote zilverreiger die eruit springen. Prachtige omstandigheden en haarscherp, super.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Roos
    gewaltige Serie ein Bild schöner wie das andere, in der Grossansicht ein Genuss diese Bilder anzuschauen, mein Kompliment und danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,

    Opmerkelijk blog en tekst vind ik. In je inleiding ga je in op het dilemma van selecteren dat ik overigens heel herkenbaar vind en tegelijk breek je een lans voor de natuur en doe je een oproep aan het publiek om hier zuinig mee om te gaan.
    Om op die selectie terug te komen, ook ik heb daar moeite mee en ik denk dat het een van de moeilijkste punten voor bloggers is om keuzes te maken. Het is wat lastig, maar ik heb er wel eens over nagedacht om eerst iemand, en dat zou b.v. ook een medeblogger kunnen zijn, mee te laten kijken alvorens te publiceren. Een ander kijkt toch onafhankelijker en met minder betrokkenheid naar je foto's. Misschien is het heel gewaagd wat ik nu doe, maar als ik die rol nu op me zou nemen en naar je blog kijk dan zou je de tweede en derde foto van de waterral weg kunnen laten omdat die niet de scherpte hebben van de eerste ral. Bij de boomkikkers zijn de eerste vier foto's nagenoeg identiek, dus daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
    Tenslotte, ik zei al dat ik met hetzelfde probleem worstel, maar daar komt bij dat ik nog van wel 5 jaar foto's heb die ik nog moet bewerken, ik kan het gewoon niet bijhouden. En als ik dan lees dat jij ook heel vaak op pad gaat en toch ook zeer frequent blogt dan vraag ik me af hoe jij die zo snel bewerkt krijgt, tenzij je natuurlijk in jpeg fotografeert. Overigens de oeverloper steelt wat mij betreft de show in dit blog, er zitten prachtige platen tussen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad, dank voor je reactie op deze post, je hebt er duidelijk over nagedacht hoe te helpen bij dit dilemma waar niet ik alleen problemen mee heb. Ik zal je advies ter harte nemen en in volgende post drie keer overwegen of het nodig is dat ik een haast zelfde soort foto plaats. Bij de boomkikker bijvoorbeeld wilde ik met de meerdere plaatsing laten zien dat de kikker langzaam richting de schaduw liep. Vijf jaar foto's om nog te bewerken dat is een vooruitzicht waar ik niet mee overweg zou kunnen. Weet je dan nog wat je destijds gefotografeerd hebt? Misschien heb ik meer tijd tot mijn beschikking maar elke keer als ik weg ben geweest lees ik de foto's in en gooi alles wat niet bruikbaar is weg daarna ga ik gelijk aan de slag met wat bewerkingen. Ik fotografeer in en RAW en jpg. De foto's die ik gebruik om in een post in mijn blog te plaatsen zijn jpg.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  16. Ik ken het probleem van teveel foto's plaatsen of eigenlijk meer van niet kunnen kiezen welke nu te plaatsen hahahaha.... Maar ondanks dat er in deze post veel foto's staan had ik er niet een willen missen hoor.
    Prachtig al deze vogels en de serie van de oeverloper is echt super om te zien. 2 ijsvogels in een foto ook maar eigenlijk zijn al je foto's her erg mooi. ik zit dus dan ook echt te genieten :-)
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen