woensdag 23 september 2020

Grauwe vliegenvanger, ganzen, groenpootruiter ... en meer

 

De meteorologische Herfst is weer ingetreden, en de vruchten hangen weer aan de bomen en struiken. Bladeren verkleuren en paddenstoelen schieten weer uit de grond. Met de aangekondigde regen (die hoognodig is) zullen er wel snel meer te zien zijn. Mentaal ben ik daar nog niet aan toe omdat de temperaturen hier nog steeds zomers zijn. Komende dagen gaat dan veranderen misschien dat dat helpt. 

Jullie bedankt weer voor jullie reacties op mijn vorige blog betreffende mijn dilemma. Het is leuk te lezen hoe sommigen van jullie hier mee omgaan en ook bedankt voor de tips. Ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen zonder echt veel concessies te doen. Het is tenslotte een soort archief voor mij. 

Zoals ik al schreef waren de laatste dagen nog prachtig, ze noemen het ook wel "Indian Summer", de temperaturen waren gisteren nog zo'n 28 graden. De nachten zijn gelukkig al stukken koeler, goed om te slapen. De eerdere zonsondergang en de kleuren die dat in de natuur geeft is uitzonderlijk mooi. In Zweden verzamelen de kraanvogels zich weer dus als de wind gunstig staat, NO, dan is er grote kans dat ze in onze regio overkomen. Dat zou weer geweldig zijn. 

Het vernieuwde Blogger: jammer dat je de eerste foto in een post niet meer te zien krijgt in de lijst van blogs die ik/men volgt. Zijn degenen waar nog wel een foto te zien is nog niet overgestapt naar het nieuwere Blogger? Bij het plaatsen van foto's in een post kan men nu de foto het gewenste formaat geven door aan de hoeken of boven of onderkant te trekken. Ik vond het oude systeem klein, groter, grootst handiger. Het nieuwe systeem vergt veel tijd. Als het gaat om foto's groter te zien kun je dat altijd in de Lightbox. Als die tenminste nog werkt, wat bij sommige bloggers niet het geval is. 

Grauwe vliegenvanger Muscicapa striata kwam aangevlogen en ging op nog geen vijf meter van mij op het prikkeldraad zitten en ving met een duik in het gras deze langpootmug. Roosteren, waterwingebied. 






Groenpootruiter Tringa nebularia



Paardenbijter Aeshna mixta Het is echt de tijd van deze libellen. Waar ik ook kom zie ik ze in vele getalen. Gelukkig maar want het zijn prachtige insecten. Deze is gefotografeerd in De Doort. 


De blauwe reiger Ardea cinerea rust even uit van het sluipend zoeken naar een visje. De Luysen, Bree.



Bij de Molenplas in een elektriciteitsmast een zwerm spreeuwen. Ik hoop dat de zwerm wat groter wordt om tegen de schemer een spektakel te kunnen waarnemen als ze allemaal op de vleugels gaan. 


Groenpootruiter Tringa nebularia


Ze zijn met zijn twee, een oudervogel en juveniel. Ook in hun gezelschap was een zwarte ruiter te zien. Helaas te ver weg om een redelijke foto van te kunnen maken. 


In de buurt van de Tungelroyse beek vlakbij de theetuin, staat een bouwval met een gigantische perenboom. Deze was overladen met peren waar een gedeelte al op de grond gevallen was. Vlinders, en andere insecten wisten daar wel raad mee zoals deze hoornaar Vespa crabro.



Bij de Kwegt kon ik dit tafereel vastleggen. Ik was er nog maar net en hop een ijsvogel Alcedo athis nam plaats op de overhangende tak om vandaar te duiken. Een lekker visje was zijn deel. 



Deze onderstaande foto's van het ijsvogeltje zijn gemaakt in De Luysen, Bree. De tak mag dan storend zijn op de foto maar het is wel de tak waarvan er gedoken werd. 




Zo ook is deze onderstaande foto in De Luysen genomen van een stel grote zilverreigers Ardea alba die een onderonsje hadden. 


Grauwe ganzen Anser anser komen na foerageren weer richting De Luysen om te overnachten. Een mooi gezicht zoals ze in formatie vliegen en tegelijk een mooi oefenmoment om vogels in vlucht te fotograferen. 




Dit was het weer voor deze keer. Bedankt nogmaals voor jullie belangstelling en reacties. Ik ga de kraanvogels afwachten ...

47 opmerkingen:

  1. Mooi Roos watje ons laat zien. Ik wou dat ik de paardenbijter ook eens goed voor de lens kreeg. Die beesten zijn, zo lijkt het, altijd in beweging.Waar verwacht je de kraanvogels?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Gerard, Als je zo'n paardenbijter ziet hem proberen te blijven volgen en als je geluk hebt dan zie je hem ergens aan een tak of blad van boom of struik even gaan hangen. De kraanvogels komen met gunstige NO-wind vaak over Limburg en zelfs over Maaseik wat ik een keer heb meegemaakt. Sowieso hoor je ze aankomen met hun getrompetter. Veel omhoog kijken en waarneming.nl of waarnemingen.be volgen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  2. Ja Roos ik moet nog wennen aan de vernieuwde Blogger de eerste foto,s krijg ik wel groter maar als ik publiceer dan zijn ze weer kleiner.maar ik zal wel meer moeten oefenen.jammer. maar jouw foto,s liegen er niet om. super.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bas lees de tip die Kees hieronder geeft. Dan moet het lukken. Succes.
      Roos

      Verwijderen
  3. Dear Roos. Thank you for the tip about being able to stretch images in the new blogger. I always used to edit my pictures to be a specific number of pixels wide (800 in my case)) so that they all fitted perfectly, but now it is not possible to do that, so I will try the stretching method you mention.

    As always, your blog post is full of beautiful images. I have not seen a flycatcher this year, and your photos of that one are delightful.

    I too am seeing many Aeshna mixta this year and managed to get some flight shots of them yesterday. I am wondering how they got the name 'Horse-biter' - here we call them 'Migrant Hawker'.

    Your Kingfisher images are a real treat for me - thank you!

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Richard and Kees responded also about the size of the photos and that if you uploaded a photo you get a menu where at the last choise the wheel like symbol you can find the different sizes to choose from.
      Roos

      Verwijderen
  4. Dag Roos,
    Om te beginnen iets over blogger. Als je op een foto klikt die je net in een nieuw blog geplaatst hebt krijg je een menu waarbij het 4e symbool een hulpmiddel is om het formaat van de foto te kiezen. Volgens mij moet het zo simpel zijn.
    Wat een mooie platen van de grauwe vliegenvanger, een soort die ik volgens mij nog nooit gezien heb. Paardenbijters zijn mooie libellen, die nogal eens een onaantrekkelijke plek kiezen om even te rusten. Jij laat hier een fraaie plat van zien. Verder mooie platen van de groenpootruiter en opnieuw van een ijsvogels. Je treft het wel met zo'n locatie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, geweldig en dank voor je tip. Ik heb gelijk de foto's er meer aangepast. Richard had er ook problemen mee dus heb ik hem jouw tip even doorgegeven.
      Dank voor je reactie ook op mijn foto's natuurlijk.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  5. Hoi Roos. Die zijn mooi de Grauwe vliegenvanger en de ijsvogel. Er zondag 3 zien vliegen, geen enkele op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je er ook zag vliegen. Nu ontdekken waar ze hun visjes vangen en dan fotograferen.
      Roos

      Verwijderen
  6. Hoi Roos.

    Prachtige foto's die je laat zien.
    Mooi al die vogels, het is echt smullen van je blog zo mooi allemaal.
    Het is altijd een heerlijk ontspannen moment om al het moois op je blog te bekijken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. How lucky you were to capture the flycatcher seizing its prey, Roos. It is always interesting to observe behaviours of this nature, although I am sure it ruined the cranefly's day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indeed the most settisfying momnents David.
      Thank you again for your reaction.
      Roos

      Verwijderen
  8. Wat kan ik nog zeggen, dit zijn allemaal mooie foto's, mooie momenten en mooie dieren. Vooral de groenpootruiter en de ijsvogel trekken mij erg aan, prachtige foto's heb je daarvan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos, je weet me elke keer weer te verbazen met prachtige ijsvogelfoto's. Natuurlijk ook de groenpootruiter en de Grauwe vliegenvanger, geen alledaagse soorten staan er heel mooi op. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo
    der Eisvogel ist natürlich mein Favorit und die Reiher sind sehr schön, das die bei dir so still halten ist toll bei mir sind sie so schnell weg da komme ich nicht zum Foto machen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Frank for your reaction. Always nice to read.
      Roos

      Verwijderen
  11. Wat een geweldige serie foto's Roos.
    Ik had deze even gemist maar zag hem op facebook ook staan.
    Foto 1, 4, 17, 19, 20 en 23 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Roos, iedere keer vind ik het weer dat je geweldige foto`s maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Roos,
    Another super series of images,I think a lot of birds are enjoying the harvest of Crane flies, including your grey Flycatcher, if you are similar to us they are everywhere, your Kingfisher images are stunning, super mixed post.
    You and yours stay safe and well.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Roos,
    Het gaat de goede kant op! Nog maar 23 foto's. Zo weinig lukt mij nooit. Ik kom altijd uit rond de 30, maar streef naar nog minder. Maar ja, als je zo'n serie hebt als van die oeverloper in een boom (in je vorige blog) dan begrijp ik best dat je die allemaal wilt laten zien. Van dit blog maken de ijsvogelfoto's de meeste indruk op mij. Zo'n duik moet ik ook nog maar eens zien vast te leggen. En als dat lukt dan kan ik je nu alvast beloven dat daarvan veel meer dan maar 1 foto in mijn blog gaat komen. Maar ja, eerst maar eens zien te maken.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Dick en succes met de komende foto's van een vissende ijsvogel. Ik kijk er al naar uit.

      Verwijderen
  15. Prachtig Roos, hier geniet ik van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos,

    Om even op jouw inleiding terug te komen, je hebt natuurlijk groot gelijk als je zegt dat jij bepaalt of je iets met de adviezen in je vorige blog doet, het is uiteindelijk jouw blog (archief)
    Voor wat betreft het nieuwe blogger ben ik het met je eens dat het zeker geen verbetering is, ik heb er ook mee zitten stoeien nadat ik het lang had volgehouden om de oude versie te gebruiken. Maar op dit moment kun je niet meer terug naar de oude versie. Ik heb overigens geen probleem met de eerste foto van de lightbox en verder kan ik nog steeds zoals vroeger de optie voor de foto's klein, groter, grootst gebruiken.
    Mooie foto's heb je weer in de diverse bekende gebieden gemaakt. Prachtig die grauwe vliegenvanger, maar ook de groenpootruiter, een jaarlijkse gast in de Luijsen, heb je er mooi op staan.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad dank voor je uitgebreide reactie. Met het niet zien van een eerste foto bedoel ik niet dat die niet zichtbaar is in de Lightbox maar in de lijst met blogs die ik volg in de rechterkolom. Daar kwam altijd een miniatuur foto bij de tekst. Inmiddels ook gezien dat je foto's kunt vergroten bij het wieltje naar groot, groter etc. Dus daar geen probleem. Ik denk dat als alle bugs uit de nieuwe versie zijn weggewerkt alles weer op zijn pootjes terecht komt. Ik las bij Blogger forum dit allemaal gebeurt om mensen de mogelijkheid te geven ook te kunnen bloggen op hun mobiel. Tja, je zou eens zonder kunnen zitten. pffff.

      Verwijderen
  17. Hoi Roos
    ik heb weer genoten van je mooie foto's daar kan je mee tuis komen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Stunning images, the Kingfisher is brilliant, Great Egrets flying, and the Flycatcher, perfect Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Roos,
    Je hebt je wel ingehouden met 23 foto's dit keer, haha! Bij de eerste foto's van de Grauwe vliegenvanger, kon je me al wegdragen. Dat vind ik toch zo'n beeldschoon vogeltje met een lief kopje. Wat een mazzel dat die zo dichtbij op het pinnekesdraad kwam zitten je ook gelijk een mooie serie kon maken! De foto's van de Groenpootruiter zijn prachtig. Je paardenbijter mooi met die achtergrond. De tweede foto van de blauwe reiger spreekt me ook aan, een mooi portret. Dan de serie van de ijsvogel! Schitterend! Ik had graag naast je gestaan! Je afsluiter met de vliegende ganzen is heel fraai!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dzięki Tobie znów zatęskniłam za ptakami. Nie byłam we wrześniu w terenie. I chyba nie sfotografowałam żadnego ptaka.
    Cudownie patrzeć na czaple i muchołówki. Zatęskniłam też za zimorodkiem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction Ludmila. Perhaps Oktober you will get more change to go out and make photos.

      Verwijderen
  21. Hoi Roos,
    werkelijk een heel mooi blog met vooral de eerste serie van de Grauwe vliegenvanger. Echt schitterende foto's. Ook de groenpootruiten kon je van mooi dichtbij vastleggen en deze is ook hele mooi in de details. IJsvogel met visje blijft supermooi om te zien net als de opvliegende zilverreigers. Het is inderdaad herfst dus dat worden weer mooie kleuren "vangen";-)
    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve zus, ze zijn weer prachtig je foto's en goed te zien dat steeds meer mensen ervan genieten. Ik heb de Kraanvogels naar je toegestuurd toen in in Zweden was.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Roos,

    Ik ben weer laat met reageren. Het is een genot om de Grauwe vliegenvanger te zien, een van mijn favoriete vogeltjes. En zoals het hoort op pinnekesdraad en met een prooi, wat wil je nog meer!? Het lijkt mij overigens een jonge vogel maar hij weet in elk geval zichzelf goed te redden.
    Wat werkte het IJsvogeltje ook weer leuk mee, ik vind de actiefoto's altijd het leukste. Dan de Groenpootruiter, ook een van mijn favorieten, heel sierlijk en die licht opgewipte snavel, een mooie steltloper.
    Je hebt uiteraard ook weer fraaie vliegbeelden.
    Succes met de Kraanvogels, je hebt ze inmiddels wellicht al gezien. Ik zie ze op jouw blog wel voorbijkomen later want ik woon te westelijk om iets van de trek mee te krijgen. In al die jaren heb ik maar 2 keer kraanvogels over gehad, maar je weet je maar nooit.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marianne, dankjewel voor je reactie op deze post. Helaas nog geen kraanvogels. Maar die komen er aan. Nog even geduld.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen