zondag 18 oktober 2020

Bird migration / vogeltrek

 

Afgelopen vrijdag zou er een grote kans zijn dat de kraanvogels te zien zouden zijn anders wel afgelopen zaterdag. De wind stond immers gunstig. Ik was er klaar voor. Helaas is het niet gelukt om ze te zien. Ik had zuidelijker moeten gaan. Maar niet getreurd er kunnen nog vele vogels overkomen want de aantallen kraanvogels zijn astronomisch. Het gebied waar ik tot nu toe, in de afgelopen jaren, de kraanvogels heb kunnen waarnemen is vlak aan de grens met Duitsland. Op deze plek kun je van ver de eventuele vogels aan zien komen of horen. Ik hou de migratie in de gaten via een prachtige Facebook pagina die aangeeft waar de vogels ongeveer overkomen etc. Zie de LINK > Kraanvogels over België en Nederland Gedurende de trekperiode zal dagelijks een update gemaakt worden zodat geïnteresseerden de trek kunnen volgen. 

In afwachting stond ik dus met de auto op een plek geparkeerd waar ik zicht had op boeren die bezig waren met de oogst binnenhalen en nog een laatste maaisessie. Door mijn kijker zag ik toch wel een zeer herkenbaar silhouet van een vogel die je niet dagelijks ziet. Wow, een rode wouw! Snel de auto gestart om dichterbij te komen om deze vogel te zien. Wat bleek het waren er drie en wat buizerds. met het maaien en van het gras zie je vaak vogels zoeken naar makkelijke prooi en rode wouwen zijn daar als de kippen bij. De prachtige duikvluchten die ze dan maken is een feestje om te zien. Helaas was het dus qua licht waardeloos. Noord Nederland scheen te baden in de zon terwijl het in Limburg grijs is gebleven. Niet al te best om goede foto's te maken. Maar met wat hulp van mijn fotobewerkingsprogramma, heb ik er nog wat van kunnen brouwen. 

Op een andere plek waar ik vaak de kramsvogels kan fotograferen waren ze weer in grote aantallen aanwezig. Maar ja dat licht he. Daarnaast in deze corona tijd loopt er veel volk buiten en zoeken dus ook deze plek op wat niet bevorderlijk is voor de rust van de vogels. Het lukte me om een foto te maken van een koperwiek die van de bessen kwam eten. Ook niet ver daar vandaan op een iets rustigere plek twee reeën. Ik denk een vrouwtje en een jong. Langs deze weg staan redelijke oude bomen met daartussen de meidoornstruiken. En potverdrie ook hier zijn ze weer druk met de zaag bezig geweest. Takken van de bomen gezaagd die in grote hopen in het veld lagen met daartussen de gerooide meidoorns. Een paar mochten blijkbaar blijven staan. Markeringen in blauw en markeringen in oranje op de bomen en struiken om aan te geven wat er mee moest gebeuren. Een taal die ik niet versta. In de uiterwaarden langs deze weg hebben de aangekomen kolganzen een vaste stek. Indrukwekkend de aantallen. Honderden. Ik blijf het allemaal volgen en zeker de kraanvogels zoiets indrukwekkends zou ik ook dit jaar niet willen missen.  

Als altijd de foto's in de Lightbox bekijken geeft meer detail. 

Rode wouw Milvus milvus














Buizerd Buteo buteo Het weiland waar ook de rode wouwen hun prooien zochten. 



Koperwiek Turdus iliacus


Kolganzen Anser albifrons


Pimpelmees Cyanistes caeruleus laat zich de zaadjes van de berk goed smaken.


Roodborst Erithacus rubecula


Distelvink Carduelis carduelis


Koninkpaard Equus ferus caballus aan de rivier De Maas


Reeën Capreolus capreolus



17 opmerkingen:

  1. Weer een interessant blog met mooie waarnemingen en foto's Roos. Vooral de Rode wouw is wel een echt geluksmomentje voor je geweest, knap gevangen in de vlucht!
    Groetjes, Lies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Roos,
    De vogeltrek kan spectaculair zijn. Daar weet je alles van. Rode wouwen zou ik ook graag eens zien. Wat een prachtige vogels. Qua vogels heb je al veel meer voor je lens gehad dan ik. De komende maanden hoop ik daar verandering in aan te brengen als de wintergasten arriveren. Tot nu toe alleen wat kramsvogels op afstand.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brilliant images, the Red Kites, White-fronted Geese, Redwing, etc. The Red Kites took my heart away, beautiful. Thanks Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Rode Wouw heb je prachtig vastgelegd. Ik heb deze vogel nog nooit gezien, maar ik zal nu beter opletten als er gemaaid is. Kraanvogels nog steeds niet gezien en ik tuur al dagenlang naar de lucht. Maar wie weet, het kan nog. Jij ook succes gewenst met de kraanvogels, het is altijd een fantastische belevenis! Groet van Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Your beautiful images give a real taste of the countryside that they are taken in, Roos. I can imagine myself being there and seeing all these wonderful things. I'm delighted that you found the Red Kites!

    I do hope that you are lucky with the Cranes this year. I will keep my fingers crossed for you.

    Best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos,
    Wat een geweldige foto's van de vogeltrek, vooral de rode wouw is echt super, deze heb ik nog nooit gezien.
    Ook de foto waarbij de zwarte kraai op de tak wil zitten en waarbij het de rode wouw verjaagt zijn geweldig.
    Ik heb weer genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos.

    Geweldig hoe mooi je de vogels op de foto hebt kunnen zetten.
    Prachtig die Rode Wouw.
    Super mooie serie Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Red Kites are wonderful birds to see, kites of any kind in fact, and I was amazed on a visit to the UK a few years ago to observe them frequently. They really have made an amazing recovery there, and perhaps will do so on the European mainland too. The last kites I saw, to the best of my recollection were numerous Black Kites in Hong Kong. Stay well and stay safe, Roos. The pandemic is not over yet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roos
    mooie foto's hier kan je mee tuis komen wat een gaffe serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Roos wat mooi ook de beschrijving vooraf van de moeite die je er voor gedaan hebt,klasse en dan met z,on prachtige serie thuis komen,wat wonen we toch in een pracht land.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Roos, heel mooi gelukt ondanks de matige weersomstandigheden. Vooral de rode wouwen zijn prachtig!!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Roos
    das Wetter können wir nicht beeinflussen, hier bei uns ist es auch manchmal so, einige haben Sonne und etwas weiter ist alles bedeckt, aber trotzdem sind die Bilder vom Rotmilan fantastsich geworden, sehr schöne Serie
    grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat knap Roos dat je die vogels weet te vinden. Ik zie zoiets nooit. Zal wel aan mij liggen......Die wouw is toch wel heel bijzonder. En....van de 80 tot 100000 Kranen die afreizen, zullen er hier een dezer dagen toch wel een paar te vinden zijn lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Roos,
    I find Red Kites such wonderful birds to watch and as in the UK they are troubled by Corvids, they have made such an amazing recovery in the UK,it does not seem that long ago we just had small pockets of the in Wales, lets hope for similar results for you.
    You stay safe and well, I think we are in for an awful time this Winter,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kijk, dat zijn nou eens reuze krenten uit de superpap!!!!
    Wat een geweldige serie van de Rode Wouw. Je nabewerking heeft veel goed gemaakt, begrijp ik want dit is toch behoorlijk jaloersmakend!! Super! Ik heb ooit een stipje gefotografeerd, en heb dus nog wat te wensen, grinnik!
    De koperwiek, roodborst en distelvinken staan er mooi op met die bessen. Super om reeën tegen te komen en ook de Konikpaarden geweldig, Ik heb de link van de Kranentrek even bekeken, interessant! Ik wens je heel veel succes komende tijd, Ik hoop dat je ze gaat zien!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Roos,

    Je mag dan weliswaar misschien niet het beste licht gehad hebben, maar je foto's van de rode wouw zijn helemaal niet slecht, sterker ik vind ze zeer de moeite waard. Ze zijn in elk geval goed scherp en je hebt de belichting in Photoshop goed op kunnen halen. Leuk die interactie met de kraai, geeft toch weer een extra tintje aan zo'n foto. Ja, ik hoop ook de kraanvogels nog te kunnen fotograferen, soms hebben we geluk dat er een groep in de Groote Peel neerstrijkt, maar dat is alweer enkele jaren geleden. Ik vind het indrukwekkende vogels en als je hun roep eenmaal gehoord hebt vergeet je dat nooit meer. Enkele weken geleden waren we voor een korte vakantie in Luxemburg, ik hoorde ze vanuit de caravan overvliegen, maar we zaten in een zeer bosrijke omgeving dus ik heb ze niet kunnen zien helaas. Je andere foto's zijn ook mooi, maar de rode wouw is toch wel de blikvanger.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos,
    de kraanvogels zou ik ook graag eens zien en we hebben er ooit hier in West-Friesland op een weiland gehad die uit koers waren hahahaha...
    De foto's van de rode wouw zijn werkelijk jaloersmakend en wat kon je daar prachtige platen van maken zeg!!!! Helemaal super!
    Groeten,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen