vrijdag 6 januari 2023

France June 2022

 Frankrijk, Normandië en Bretagne, vakantie juni 2022 Deel 1

Ten eerste wil ik een ieder een gelukkig nieuw jaar wensen, alle goeds, veel mooie waarnemingen van vogels en andere dieren en foto's maar vooral een goede gezondheid.

Ik moest nog steeds een post maken van de vakantie en dan meer over de cultuur, landschap en architectuur. De natuur met vogels, vlinders en bloemen had ik al gedaan. Het resterende deel vergde veel uitzoekwerk. Gezien de ontwikkelingen bij terugkeer na deze vakantie ontbrak het mij aan zin om hier energie in te steken. Jullie alom bekend dat ik geopereerd werd op 12 augustus 2022. Herstel en de revalidatie hebben tot nu veel tijd gekost. Vandaag, na 3 maanden hard werken, 2 dagen per week revalidatie van 1,5 uur, heb ik van mijn cardioloog te horen gekregen dat hij zeer tevreden is en ik hoef pas over een jaar weer langs te komen. Hoera! 

Het weer deze winter periode verloopt net als vorige winter met veel bewolking en regen en weinig zon. Dus eindelijk tijd om aan deze post te gaan werken. 

Honfleur 8 juni 2022 > Link

We verbleven 2 dagen in Honfleur.

Het weer werkte prima mee en na inchecken in het Hotel zijn we wat gaan drinken en het stadje met haven gaan bekijken. Eerst zijn we nog de heuvel opgeklommen vanwaar je prachtig uitzicht hebt over Honfleur en de prachtige brug over de Seine. De 'Pont de Normandie'.  Het restaurant van het hotel was precies op de dagen dat wij er waren gesloten. Geen paniek genoeg plekken om ergens wat te eten. De dag erop hebben we nog een flinke wandeling gemaakt en de bijzondere huizen met mooie details bekeken. Veel vakwerk huizen met mooie uit hout gesneden details aan de gevels. Gedurende de hele vakantie waar ik ze tegenkwam heb ik deurkloppers gefotografeerd. In Frankrijk kom je ze overal tegen in alle soorten en maten met mooie manchetten, ring aan de vinger of mooi van vorm. 















Onderstaand ons hotel met daaronder zicht op Le Havre bij zonsondergang.


Vanaf de Pont de Normandie zie je Honfleur liggen.



Vanaf de hoge heuvel in Honfleur zie je in de verte de Pont de Normandie liggen.

Op de daken met rieten bekleding laten ze de nok begroeien met bloemen o.a. irissen. (Hier nog niet in bloei.)




Detail van de binnenhaven 














Klok boven de toeganspoort

Raam in de Sint-Catharinakerk. De grootste houten kerk van Frankrijk, gebouwd in de 15e eeuw en bekleed met kastanje houten shingles.




De klokkentoren van de kerk staat apart met een plein tussen kerk en toren als brandpreventie. 

Een leuke muurversiering, vogelkooitjes waar de vogeltjes al lang geleden zijn gevlogen. 


32 opmerkingen:

  1. I love the old towns, beautiful. Wishing happy new year 2023 Roos..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Wat een prachtige serie foto's van je vakantie, jullie hebben je wel goed vermaakt zo te zien, lekker wandelen en onderweg foto's maken, dat is het mooiste wat er is.
    Ik wens jou en al je dierbaren een gelukkig maar vooral een gezond 2023.
    Blij om te lezen dat de arts tevreden is, je hebt er hard voor moeten werken.
    Ik wens je een heel goed weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Such amazing pictures, Roos, with a glimpse into the wonders of an historical town dating back centuries. Some of your photographs look like impressionist paintings. Such a gallery of wonders here! Best wishes - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction David, and there is much more to come!
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. Mooie impressie van het voor mij onbekende Honfleur. Fijn te horen dat je weer gezond bent verklaard. Ik wens jou dan ook een goed 2023 toe en dat we nog regelmatig van je mooie foto's kunnen genieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Gerard voor je reactie en ja als het aan mij ligt komen er nog vele foto's in de toekomst.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  5. Hallo Roos
    was für eine schöne Stadt, die kleinen Gassen mit ihren Fachwerkhäusern und die tollen Schieferdächer. So etwas sieht man nicht oft, sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Zus , wat is Frankrijk toch mooi , genoten van jouw foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha broer, dank voor je reacties, nog vele te bewerken en uitzoeken.
      Roos

      Verwijderen
  7. Dag Roos,
    Wanneer je zo terugkijkt op je vakantie moet je er vooral in deze tijd van het jaar een goed gevoel bij hebben gekregen. Er was veel moois te zien. Het zal je vast wel inspireren om dit jaar een soortgelijke reis te maken, zeker nu het zo veel beter gaat met je gezondheid.
    Maar eerst nog een paar verlengde herfstmaanden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, het is altijd leuk terug te kijken op vakanties die geweest zijn. En inderdaad de plannen voor dit jaar zijn alweer in de maak. En het weer tja triestig die herfstachtige dagen maar dat gaat ook weer voorbij.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. Prachtig Roos zowel de geweldig mooie fotop,s als de uitslag van de cardioloog gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige fotos Roos, ik kom eigenlijk nooit in Frankrijk dus zo kan ik ook mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Caroline, er zitten nog wat meer post over afgelopen vakantie ik de koker. Dus ...
      Roos

      Verwijderen
  10. Hoi Roos.

    Allereerst geweldig dat je een jaar weg mag blijven dat is toch heel goed nieuws.

    Wat geweldig was je vakantie.
    Wat is het daar mooi en wat is er veel moois te zien.

    Veel leuke, mooie en aparte dingen.
    De deurkloppers vind ik erg leuk.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Patricia, ja Frankrijk verveelt nooit en ik ben nog lang niet klaar met foto's voor nog wat posts.
      Roos

      Verwijderen
  11. Hoi Roos,
    Op de eerste plaats gefeliciteerd met het feit dat je zo voorspoedig hersteld en een tevreden cardioloog hebt!! Zo'n bericht alleen al is een oppepper!
    Prachtige vakantiefoto's met oog voor details. Mooi al dat houtsnijwerk langs gevels en op deuren. De deurkloppers zijn fantastisch en de vogelkooitjes ook al !
    Heel veel fotoplezier in 2023 ik hoop dat het een geweldig jaar voor je wordt
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Maria, ja een grote oppepper dat is zeker. En ik hoop op weer veel mooie waarnemingen in dit nieuwe jaar.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Good plan Richard, Honfleur is close to Le Havre or other harbors so you wo'nt have to travel that far. Hope you and Lindsay will be ok soon so you can enjoy again some outings.
    Regards,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,

    Een prachtig stukje Bretagne daar, wij zijn er in het verre verleden ook eens geweest en sommige dingen herken ik nog. Je hebt buiten de natuurfotografie ook talent voor achitectuurfotografie zoals hier blijkt, mooie composities met vaak oog voor details. Fijn dat j weer zover bent opgeknapt, kun je weer vol goede moed het nieuwe jaar in.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi reisverslag Roos, je zou zo een reisbureau kunnen beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos. Wat een mooi reisverslag en prachtige foto’s. Honfleur zou onze bestemming na de côte d’opale zijn geweest vorig jaar toen Jacques tijdens het autorijden wegraakte en wij onze vakantie moesten afbreken. Nu weten we wat we gemist hebben😢. Maar ja wie weet komt er ooit een herkansing. Fijn dat jij pas over een jaar terug hoeft te komen bij de cardioloog, dat is super! We zijn erg blij voor je. Groeten, Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Toos en ik hoop voor jou en Jacques dat die reis een uitstel was en niet een afstel na de problemen die Jacques met zijn gezondheid had. Geef het tijd en laat Jacques goed luisteren naar zijn lijf. Soms ben je nog niet zover al denk je dat je de wereld weer aankan. Ik spreek uit ervaring.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  16. Hoi Roos, bedankt voor je reaktie op mijn blog en je vriendschap. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen