zaterdag 11 februari 2023

Longer days, shorter nights ...

 Ja het licht is langer te zien dus stevenen we af op de Lente. Er zijn al diverse signalen te zien en te horen. Vogels beginnen al te zingen en o.a. sneeuwklokjes staan al weer volop in bloei. 

De winter had weer veel grijze dagen met regen en laaghangende bewolking waar sporadisch de zon door was te zien. Maar langzaam stijgen overdag de temperaturen met in de nacht nog af en toe vrieskou.

Het weerhield mij niet om er op uit te trekken en meest in de omgeving van mijn woonplaats. Uiteraard ben ik ook langs het nieuwe koppeltje slechtvalken in Echt wezen kijken. Ik hoop dat ze een succesvol broedseizoen zullen hebben. 

Ik plaats weer foto's van diverse uitstapjes waarbij ik de beschrijving bijvoeg. 

Slechtvalk Peregrines Falcon




De eerste tekenen dat de lente er aan komt is als sneeuwklokjes zich weer laten zien.
Sneeuwklokjes Galanthus


Veel stikstof in de lucht betekend dat deze mos soort het reuze naar zijn zin heeft. 
Groot dooiermos Xanthoria parietina

Naast een brilduiker (ver weg) was dit koppeltje kuifeenden op het water van de maas waar te nemen. 
Kuifeend Aythya fuligula   

Bij Grevenbicht langs de Maas vliegen al een tijdje grote groepen distelvinken/putters rond. Er staan in het gebied vele distels waar deze prachtige vinkensoort wel raad mee weet. Ze in grote groepen van wel meer dan honderd vogels in formatie te zien vliegen is een lust voor het oog. 
Distelvink/putter Carduelis carduelis















Bij de rug zag ik ineens een groep damherten achter het prikkeldraad lopen. Hierbij het mannentje. Je vraagt je af hoe deze ineens daar terecht zijn gekomen. 
Damhert Dama dama

Bij Grevenbicht kom ik vaak kijken bij de velden met kaardebollen en andere zaaddragende planten. Hier tref ik vaak distelvinken aan en ander zaadetende vogels. Ook tref je er vaak torenvalken aan die wel raad weten met de muizen die hier ook veelvuldig gezien worden. Verbazingwekkend dat ik een tijdje geleden ineens een kiekendief laag over het veld zag vliegen. Ik ben meerdere keren gaan kijken maar kreeg nog niet de kans de vogel beter voor de lens te krijgen. Hier twee foto's die nog het beste waren van de reeks die ik gefotografeerd heb. 
Kiekendief  Circus 


In de de velden rondom de Luysen is het goed toeven voor vele ganzen, waaronder deze kolganzen. Genoeg te eten en overnachten op het water van De Luysen. 
Kolgans Anser albifrons


Gele hersentrilzwam Naematelia aurantia Deze zwam parasiteert op de gele korstzwam zie foto onder deze foto. Hier was de zwam flink bedekt met ijs toen het goed gevroren had die nacht. 

Gele korstzwam Stereum hirsuttum

Onderweg zat deze buizerd langs de weg in het topje van de boom. Het fotograferen van buizerds is niet simpel. Zodra je uit de auto stap of überhaupt de auto bij ze in de buurt stilzet zijn ze al gevlogen. Dus ik voorzichtig de deur van de auto geopend en tussen deur en raam de camera gericht en zowaar kom hem/haar mooi vastleggen. Dit vind ik wel een fraai exemplaar. Mooie donkere kop en verenkleed.
Buizerd Buteo buteo 



Deze kleine specht zie je niet al te vaak. Dus had ik geluk. Ik hoorde een regelmatig kloppen op een boom en na goed zoeken vond ik haar druk met zoeken naar wat eetbaars onder de schors. Bij de Luysen staan een aantal dode dennenbomen waar zij het blijkbaar naar haar zin heeft. Er worden wel vaker spechten in deze bomen gezien. Ik hoop dan ook maar dat de beheerders deze bomen laten staan. 
Kleine bonte specht Dryobates minor female



24 opmerkingen:

  1. Beautiful array of good things in natures, thanks Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Roos
    auch hier deutet sich der Frühling an, gut das die kalte Jahreszeit zu Ende geht... zu Deinen Bildern kann ich nur sagen, wow.. die Stieglitze in den Bäumen , wie ein Farbtupfer in der grauen Zeit, sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos,
    Wat heb jij mooie foto's gemaakt tijdens je rondje in de omgeving van je woonplaats.
    Prachtig hoor die putters en wat zijn er veel.
    Foto 14, 16, 17, 29 en 31 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Wat heb je veel moois om te laten zien.
    De Distelvinken vind ik prachtig.
    De Gele korstzwam zo mooi.
    De Buizerd echt een plaatje.

    Super mooie serie Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Greetings, Roos!

    You have brightened a dull morning with this beautiful blog post - thank you!

    How wonderful to see such a huge flock of Goldfinch - your header image is fabulous.

    I am green with envy at you seeing a Lesser Spotted Woodpecker as it is more than 15 years since I last saw one. Your photos of this delightful bird capture its character with perfection.

    My very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke serie weer Roos prachtig en wat de herten betreft ze kunnen heel goed en heel ver zwemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. To dla mnie uczta oglądać stada szczygłów! Dziękuję Ci za piękne zdjęcia! Fajne ujęcia dzięciołka. To dość rzadki ptak. Gratuluję obserwacji i udanych zdjęć.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos,

    Leuk zo'n grote groep putters, jammer dat ik dit niet eerder wist, was afgelopen zondag daar in de buurt, als ik het geweten had was ik toch even langsgereden. Nr. 14 vind ik de mooiste. Fijn ook dat er weer een paartje slechtvalken op de kerktoren in Echt zit, ga er over een tijdje zeker weer eens kijken. Jammer dat dat blauwe kiekendiefvrouwtje zich niet wat beter liet zien, maar ze zijn redelijk honkvast, wellicht een reden om nog eens terug te gaan. Bijzonder dat jij de kleine bonte specht bij de Luijsen zag, ik heb die daar nog nooit gezien of gehoord. Mooie platen van dit (hangende) vrouwtje.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Ad. Vwb de kiekendief dat komt vast nog wel eens. Is het niet hier dan wel daar.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  9. Hoi Roos
    ik heb genoten van je mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, geweldig fotoverslag, Roos.
    Het mooiste is wel het feest van alle putters rondvliegend en in de distels.
    En dan die kiek, volgens mij een vrouw blauwe kiekendief. super, en ik ken dat, je zou betere foto's willen maar je ziet ze vaak te laat. Toch een prachtige "vangst".
    De donkere buizerd is geweldig! En hopelijk gaan de Slechtvalken een goed broedseizoen tegemoet.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Roos,
    Zo'n wolk putters is toch wel een belevenis. Daarnaast heb er een paar heel fraai individueel in beeld, zo zie je ze natuurlijk graag. De buizerd heb je ook al fraai in beeld . Opmerkelijk hoe donker dit exemplaar is. Een kleine bonte specht zie je niet zo vaak. Jij hebt er een prachtig in beeld gekregen. Ik heb ernaar op zoek geweest in de AWD, maar tevergeefs. Laat nu de lente maar komen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Preciosas fotos de los jilgueros, me han gustado mucho todas. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen