maandag 6 maart 2023

Cranes, Hares, Wild Boars, Eurasian eagle-owl and more ...

 Het begint er weer op te lijken, er zit beweging in, migratie is hier, eieren zijn al gelegd en er wordt al gebroed. Lente is hier! Maar we moeten nog wat wachten op warmere temperaturen omdat deze week weer sneeuw en regen wordt verwacht. Regen is nog steeds hard nodig. Dat blijkt wel uit berichten dat Spanje en Frankrijk en ook België te weinig regen hebben gehad afgelopen maand. De rivieren staan in de zuidelijke landen schrikbarend laag. Ik mag hopen dat ook daar nog regen gaat komen. Uit het zuiden zijn de kraanvogels ook weer op weg naar hun broedgebieden en met geluk kon ik er 7 vastleggen die overvlogen toen ik bij het nieuwe koppeltje slechtvalken aan het kijken was. Meestal hoor je hun kroe kroe al van verre, maar deze zeven hielden hun snavel. Had ik niet naar boven gekeken dan waren ze zo voorbij gevlogen. Ik denk dat ze het zwaar hadden om tegen de koude noorder wind te moeten opboksen en daar alle energie voor nodig hadden. Zoals ik al beloofde ook weer wat foto's van de wilde zwijnen. Het zijn er vijf in totaal en een mede spotter had nog vijf jongen kunnen waarnemen die niet dichterbij waar te nemen waren. Ook zijn de hazen weer druk met vrouwtjes achterna zitten en boksen. Bij de St Maartensheide zag ik een grote sprong met reeën, sommigen moeilijk te fotograferen vanwege het tegenlicht en afstand. Ook de eerste wulp heb ik gezien. Het is een van een koppeltje wat elk seizoen weer op dezelfde locatie te zien is. Ze blijven het proberen om hier te nestelen maar ik twijfel elk jaar weer of het ze gaat lukken. Het landschap wordt steeds meer een grote lege ruimte waar uiteindelijk alleen maar mais zal groeien en raaigras. Ook kieviten proberen het elke keer weer maar zonder veel succes.  Rietgorzen, geelgorzen ook weer kunnen waarnemen en ja ook de Oehoe waakt weer op de mij bekende plek hier in mijn woonplaats. Ze noemen hem agressief omdat hij schijnaanvallen maakt naar mensen die met hun hond langs lopen. Maar het enige wat hij doet is zijn territorium bewaken en zijn vrouwtje die in de afgesloten tuin broedt. Al met al in die dagen dat ik er weer op uit was weer veel foto's kunnen maken dus bij deze.

Kraanvogel Grus grus




Slechtvalk Peregrines falcon



Kolgans Anser albifrons


Kuifeend Aythya fuligula


Wild zwijn Sus scrofa














Sleedoorn Prunus spinosa 

Staartmees Aegithalos caudatus

Haas Lepus europaeus








Canadese gans Branta canadensis

Ree Capreolus capreolus  







Geelgors Emberiza citinella


Rietgors Emberiza schoenicclus  




Oehoe Bubo bubo 

Hier zei de oehoe "oehoe" 






Gefeliciteerd, jullie hebben het eind gehaald. Dank voor jullie reacties op mijn vorige blog. We gaan zien wat de komende tijd weer gaat brengen. Dat ik nu vaker langs de oehoe zal gaan mag duidelijk zijn.

30 opmerkingen:

  1. Hallo Roos, wat ben jij bevoorrecht dat je in je directe omgeving kan fotograferen kraanvogels, zwijnen, reeën, slechtvalk, oehoe en geelgors. Ben best wel een beetje jaloers... Alle gekheid op een stokje. Prachtige serie. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos
    Wat een mooie foto's heb je kunnen maaken ik heb er van genoten .
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos
    fantastische Bilder, die Kraniche ziehen hier bei uns auch schon, und sind nicht zu überhören, die Hasen sind schon in Frühlingsstimmung dazu die Wildschweine sind für sich schon ein Highlight aber der Uhu ist natürlich Top
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Frank, yes you must enjoy migrating Cranes a lot in Germany.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  4. Hoi Roos,
    Wat heerlijk dat je dit allemaal kan fotograferen zo vlak bij je in de buurt.
    Mooi die overvliegende kraanvogels, ook de oehoe is super om te zien.
    Ook de geelgors op foto 44 is mooi, maar de laatste foto wint het voor mij dat is een prachtig geheel zo met de kleuren.
    Ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma dank weer voor je reactie op deze post.
      Roos

      Verwijderen
  5. You have some wonderful wildlife near you, Roos, and it has brightened my morning seeing it on your blog.

    I'm delighted that you have Peregrines again, and wish them every success with their breeding this year. Sadly, the pair that nested on Leicester Cathedral, about 30 km from my home, both died of avian influenza last year.

    You say that you will visit the Eagle Owl more often. If it was close to me, I think that I would be visiting every day! What a magnificent bird.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard, yes that horible avian influenza is a disaster for wild birds and birds of pray like the Peregrines. So many birds died already. It makes me so sad.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Thank you for this great nature documentary, Roos. If we needed proof that you are back to good health we have it here! It is great news that the peregrines have re-established themselves and I hope that a good breeding season will follow. The Eagle Owl is spectacular. I don't know whether the story made the news in Europe, but an Eagle Owl escaped from the Bronx Zoo in New York and has evaded all attempts to recapture it, and seems to have established itself in the wild. I wonder if it might pair up with a Great Horned Owl? Keep up your good health and get out into nature often so that we too may enjoy your success. Big hugs from Ontario - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David no I did not here about the escaped Eagle Owl, indeed who knows what will happen.
      Warm regards,
      Roos

      Verwijderen
  7. Ha Roos wat een heerlijke gevarieerde serie laat je hier zien de Oehoe de wilde zwijnen de overvliegende kraanvogels het kan niet op laat het voorjaar maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bas nog even en we kunnen weer genieten van de Lente en warmere temperaturen. Dank voor je reactie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. Un reportaje espectacular, todas las fotos son extraordinarias y sobre todo las de los jabalíes, las liebres y el búho real, me han encantado. Enhorabuena Roos, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je mooie fotos Roos, die soorten zie je hier nu weer niet. Je header van de hazen is ook heel mooi. De oehoe vind ik erg mooi. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Roos,
    Wat heb jij weer veel bijzondere waarnemingen gehad en bovendien veel opvallende platen kunnen maken. Als ik zie wat jij allemaal gezien heb dan is het in het duingebied nogal rustig. Kraanvogels, geelgorzen, wilde zwijnen en een oehoe zal ik hier nooit zien. Reeën zijn er ook al nauwelijks meer. Natuurlijk zijn of komen er nog wel aantrekkelijke soorten maar jij wordt nu al flink verwend.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank weer voor je reactie Kees. En ja dadelijk horen en zien we weer meer vogels die terug zijn van migratie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  11. Hoi Roos,
    Aan het eind van je blog die overweldigende Oehoe, zorgde ervoor dat ik bijna alle mooie belevenissen en foto's daarvoor vergat!!! Wat een waanzinnig beest. Waar hij je zo met fel open ogen aankijkt, zou ik gewoon bang worden. Ben je niet bang dat hij je aanvalt?
    Maar even terug naar het begin....Super dat je Kranen zag overvliegen Ze trekken nu volop, maar net niet over het westen van het land, dus ik mis ze tot nu toe. Ik probeer er goed naar te luisteren, wie weet zie ik ze nog... De slechtvalk is weer van de partij, mazzelaar! Mooi de bloeiende sleedoorn. Heerlijke serie van de wilde zwijnen, maar ook van de reeën en de rondrennende hazen. Die hebben ook zin in het voorjaar. Tot slot, schattig die geelgors en rietgors. Duidelijk hè., ik heb genoten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, dank weer voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  12. Lieve zus, wat een bof dat je toch altijd zoveel dieren en vogels ziet in jullie omgeving, kwam je er nog achter wat die Kuifeend daar verorberde? Nu maar hopen dat er eens een einde komt aan die vlees industrie zodat de maisvelden en raaigras velden kansen gaan bieden voor andere begroeiing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank lieve broer voor je reactie. Die kuifeenden eten de invasieve Amerikaanse rivierkreeftjes.
      Je zus.

      Verwijderen
  13. Prachtige foto's wat een mooie momenten heb je mogen fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Manuela voor je reactie op deze post.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. Hoi Roos
    wat een geweldige serie is dit dat is genieten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Roos,

    Deze had ik even gemist. Wat leuk dat jij toch nog kraanvogels gespot en gefotografeerd hebt. Ik heb er de hele periode naar uitgekeken, maar niet gezien. In de Luijsen barst het inmiddels van de wilde zwijnen, het hele gebied is omgewoeld maar gek genoeg heb ik ze nog niet gezien. Prachtig de oehoe, ga binnenkort ook maar weer eens kijken.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er zitten behoorlijk wat zwijnen daar. Dank voor je reactie.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen