zondag 9 april 2023

Eggs, flowers, migrants ...


Ten eerste wens ik een ieder fijne Paasdagen, Happy Easter, Chag Pesach sameach.



Pasen staat ook voor de Lente en een nieuw begin. Vandaar die eieren. De Slechtvalken in Echt hebben dit jaar vier eieren. Het wachten is op het eerste kuiken. Dat kunnen we pas zien als Rene polshoogte is gaan nemen of alle vier de eieren zijn uitgekomen. Ja er zijn vier eieren gelegd gezien de foto's die Rene heeft gemaakt bij de controle. Er is ook een vreemd mannetje (2e kalenderjaar) wat onrust brengt bij het koppeltje. We gaan zien of dit gevolgen heeft de komende tijd. (Rene bedankt voor de foto's.)

Slechtvalk Peregrines falcos


Onderstaand twee foto's van het vreemde mannetje.



Hier komt het mannetje het vrouwtje aflossen

Het vrouwtje 



Oeps, ook dat moet gebeuren 

De Oehoe ben ik ook diverse malen gaan bekijken en heb daar ook weer foto's van gemaakt. 

Oehoe Bubo bubo











Oeps, ook al ....

Verder heb ik al weer vlinders en de boomkikker kunnen waarnemen naast de diverse soorten vogels die ik gezien heb, zoals kneu, zwartkop, tjiftjaf, fitis, middelste bonte specht, lepelaars, ooievaars etc. 

Bij deze weer een reeks van mijn waarnemingen. 

Boomblauwtje Celastrina argiolus 




Fitis Phylioscopus trochilus

Kneu Linaria cannabina (male)

Oranjetipje Anthocharis cadamines (male)



Pinksterbloem Cardamine pratensis 

Gewone wolzwever Bombylius major

Zwartkop Sylvia Sylvia atricapilla (male) 



Atalanta Vanessa atalanta

Bont zandoogje Parage aegeria  

Boomkikker Hyla arborea  nog met aarde op zijn lijf vanuit zijn winteronderkomen. 

Kneu Linaria cannabina  


Ooievaar Ciconia ciconia  

Oranjetipje Anthocoharis cardamines



Sijs Spinus spinus (female) 






Bosanemoon Anemone nemorosa  

Citroenvlinder Gonepteryx rhamni  

Eenbes Paris quadrifolia 


Ooievaar Ciconia ciconia het mannetje heeft een tijd moeten wachten op een vrouwtje. Het eerdere vrouwtje is niet teruggekomen. Dit vrouwtje is nieuw. Te zien aan de ring om haar poot. Het vorige vrouwtje was ongeringd. 



Distelvink Carduelis carduelis  

Grote vos Nymphalis polychloros 

Witte kwikstaart Motacilla alba


Roodborsttapuit Saxicola rubicola (male and female)


Zwartkop Sylvia atricapilla (male)

Grauwe gans Anser anser 

Witte kwikstaart Motacilla alba

Slobeend Spatula clypeata (male) 

Tjiftjaf phylloscopus collybita  

Lepelaars Platalea leucorodia  


Scholekster Haematopus ostralegus 


Middelste bonte specht Leiopicus medius (male)   




Grote zilverreiger Ardea alba 

Het zijn weer erg veel foto's geworden maar in deze periode is er al weer zoveel te zien.  En dan heb ik me nog maar ingehouden met plaatsen. In elk geval loont het de foto's groter te zien voor meer details. Dank voor jullie reacties op mijn vorige post. 


18 opmerkingen:

  1. Roos wat een heerlijke variƫrende serie laat je weer zien het ene nog mooier dan het andere de slechtvalken,daar ben ik benieuwd of alle vier de eieren uitkomen en de Oehoe wat is hij mooi en zonder iets te kort te doen maar dat waren wel mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So many beautiful photos, Roos! I am very impressed by the wide variety of subjects you have found to photograph, and the intimate and sharp photos that you have obtained. I am also more than a little jealous of you finding many of those subjects - the wildlife in my home area seems to have become very depleted over the past five to ten years.

    With my very best wishes, stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Roos
    eine riesige Auswahl an schƶnen Fotos,beeindruckend sind die Falkenbilder, vier Eier, da kommen bestimmt noch einige Bilder nach... aber bei dem Uhu konnte ich mich schwer losreissen, ein so schƶner Vogel...das ist absolut Top. frohe Ostern auch fĆ¼r Dich
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos,
    Wat een prachtige gevarieerde serie foto's.
    Ik hoop dat alle eieren bij de slechtvalken wel uit komen.
    Je hebt veel zangvogels kunnen fotograferen, ik hoor er veel maar zien ho maar, ze verstoppen zich kennelijk heel goed.
    De landende oehoe op foto 12 vind ik een topper.
    Ik hoop niet dat je het poepje wat ze lieten op jou terecht kwam.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Roos,

    Lekker bakje koffie erbij en op het gemakje de prachten bekijken. Moest erg lachen om de 'oeps'-foto's; goed in beeld gebracht hoor, grijns.
    Mijn favo's deze keer: het sijsje. Wat een schatjes! Wat niet wegneemt dat alle foto's juweeltjes zijn, bedankt!

    Lieve groet,
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. What an incredible variety of subject, Roos. You have enough high quality images here to make a Spring calendar! Obviously, I would never condone collecting Peregrine Falcon eggs, but it is not hard to see why they were so attractive to people. They are simply gorgeous. Continue to enjoy the season of rebirth. It's always great to hear from you. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niesamowite zdjęcia. Dziękuję za reportaż o sokole i puchaczu. Świetna seria zdjęć z motylami oraz z pozostałymi cudownymi ptakami. Widzę, że aura sprzyjała. Gratuluję spotkań i udanych zdjęć.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt weer de nodige gebieden bezocht Roos en het nodige waargenomen. Prachtige foto's zitten er tussen. Dan denk ik o.a. aan de oehoe en het altijd rusteloze oranjetipje. Spannende tijden ook voor de slechtvalken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roos wat een mooie gevarieerde foto's heb je weer gemaakt .
    Het is er genieten van je blog.
    Ik kijk er met veel plezier naar.
    Groetjes Kitty.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Roos, je laat hier weer een stel fantastische foto,s zien van soorten om van te smullen. De Oehoe, Middelste bonte specht, Slechtvalk.. ja wat wil je nog meer...Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roos.

    Geweldig hoeveel moois je hebt laten zien.
    Wat veel bloemen de dieren heb je al op de foto kunnen zetten.

    Geweldig de Slechtvalk en de Oehoe.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos
    dit is genieten je krijgt een echt voorjaars gevoel,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je geeft ons heel wat te kijken Roos.
    En allemaal even mooi om te zien.
    Prachtige soorten die ik nog nooit in het echie zag.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Zus weer zeker een weids pallet van allerlei vogels. Erg scherp allemaal ! Mooi hoor. Jouw Broer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. The gift of beautiful, nature around, pure brilliant Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Roos,
    Wat een indrukwekkende serie met bovendien een aantal bijzondere soorten zoals oehoe, middelste bonte specht en slechtvalk. Je wordt buitengewoon verwend met de oehoe. Wat is het toch een indrukwekkende vogel. Maar ook de andere beelden mogen er zijn. Het is nu een plezierige tijd in de natuur met talloze aantrekkelijke momenten. Wat vlinders betreft is het ook al feest. Ik heb nog maar een paar algemene soorten gezien, terwijl jij dan komt met het oranjetipje en de grote vos. Wat gaat er nog meer komen?
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roos,

    Zo, het seizoen is nog maar net begonnen of jij pakt hier al eens eventjes uit. Ik zag gisteren pas mijn eerste zwartkop van dit jaar en vandaag een oranjetipje. Hopelijk gaat het goed komen met de slechtvalken. Blijft toch heel bijzonder die oehoes zo midden in de stad, de foto waarop hij over de tak hipt vind ik echt fantastisch. De lepelaars in de Luijsen komen me bekend voor, zag ik de laatste keer ook op die plek, maar ondanks mijn gespeur heb ik die middelste bonte specht daar nog niet kunnen ontdekken. Prachtig uitgebreide serie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Roos,
    Wow wat een grote verzameling natuurervaringen. Er gebeurt echt van alles in dit blog!
    Het voorjaar spat er van af (behalve de late mooie sijsjes dan, hihi) Ik had gisteren ook mijn eerste oranjetipje en daarmee is het voor mij echt voorjaar.( en net beter van corona...)
    Mooi die kleurige eieren van de slechtvalken te zien. Ik had geen idee dat ze er zo uitzagen. top! Je Oehoe is nog steeds adembenemend, maar jet tjiftjaf en kneutje zijn ook schitterend !
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen