donderdag 11 juli 2024

Last weeks in June ...

Alweer een tijdje terug van vakantie zijn er nog veel foto's bewerken die in de vakantie zijn gemaakt en daar heb ik nog veel werk aan. Maar er ook weer op uit. Het weer liet zich meer en meer van de goede kant zien en dan moet ik er toch weer op uit. Ook omdat veel vogels al weer klaar zijn met broeden en al weer snel retour gaan naar Afrika. Verder was ik nieuwsgierig hoe het met de roerdompen was vergaan met al die regen in het broedseizoen en of ze nog te zien waren. 

Nou dat was het geval zowel in deze weken maar ook in de de eerste week van juli heb ik fraaie foto's kunnen maken maar die van juli hebben jullie nog tegoed. 

Deze keer heb ik op de plek waar ik roerdompen kon verwachten er twee gezien. Een adult en een juveniel. Het kost heel veel geduld en goed turen naar het riet om een roerdomp waar te nemen. Je kunt aan een bepaalde beweging van het riet zien dat er iets doorheen loopt en dat klopt want op een gegeven moment zat er een op een bijeengeraapte bundel riet aan het uiteinde de roerdomp. Hij/zij was druk aan het poetsen. Aan de houding kan je dan ook zien dat de vogel gaat vliegen. Dus is het alert blijven want voor je het weet mis je het moment dat de vogel op de vleugels gaat. De vogel vloog niet ver en landde in een kleiner bosje riet waar er gezocht werd naar wat eetbaars. 

Roerdomp Botaurus stellaris 













De tweede roerdomp zat dichterbij in het riet. Je kon aan de beweging van het riet zien waar hij zich bevond totdat uiteindelijk hij zich beter liet zien. ook deze was op zoek naar wat eetbaars.

Later ben ik nog naar de beek gelopen om libellen te fotograferen. o.a de vroege glazenmaker. Ook een dikkopje en de karekiet. De boomkikker zat in een meidoornstruik tussen de dorens. 

Boomkikker Hyla arborea


Groot Dikkopje Ochlodes sylvanus


Karekiet Acrocephalus scirpaceus 


Bruin zandoogje Maniola jurtina ?

Vroege glazemaker Aeshna isoceles


Ook ben ik nog naar de Kettingdijk geweest om te zien of ik de grote weerschijnvlinder al kon ontdekken. Helaas heb ik die nog niet kunnen waarnemen dit jaar. Ik denk dat ook hier het slechte voorjaar debet aan is. Wel een lepelaar en diverse insecten zoals de boktor. Libellen en wat vlinders.

Gevlekte smalbok Leptura maculata

Dikkopje 

Lepelaar Platalea leucorodia

bruinrode  heidelibel Sympetrum striolatum

Phegeavlinder Armata phegea

Viervlek Libellula quadrimacutata


Zweefvlieg Syrphidae


13 opmerkingen:

  1. Hallo Roos,
    die Geduld bei der Rohrdommel hat sich gelohnt, das sind einzigartige Bilder geworden, auch die Insektenbilder gefallen mir sehr gut, tolle Schärfe und Farbe..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos, wat mooi die roerdomp, en je header. Ik heb die nog nooit gezien, net zoals de boomkikker. Hier zijn ook de meeste vogels vertrokken. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve zus, die Roerdomp foto's zijn te gek ! Wat een super serie. Misschien moet ik mijn camera maar eens gaan inruilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos,
    Geweldige serie foto's van de roerdomp een soort die ik nog nooit in het echt heb gezien.
    Wat heb je ook veel libellen gezien, hier zie je er af en toe maar eentje, zo slecht als dit jaar heb ik het niet eerder gezien.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos.

    Schitterende serie foto's.
    Mooi die Boomkikker vlinders en lepelaar.
    De Roerdomp is super, mooie foto, s

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig hoe je de roerdompen hebt weten te fotograferen,wat een enorm geduld. maar de boomkikker ,lepelaar en vlinders mogen er ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bąk cudowny! To trzeba mieć szczęście, żeby go spotkać i zobaczyć, ale zrobienie mu takich pięknych zdjęć nie jest łatwe! Gratuluję!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reszta zdjęć też udana! Jaka przyroda jest piękna w Twoim obiektywie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos, prachtige foto's van de roerdomp. Vooral de vluchtopname zijn prachtig. Mooi afwisselend Blog. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thank you very much for the wonderful photos, it was a joy to look at them.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow jaloersmakende ontmoetingen en dito foto's, Roos!
    Ik heb er van genoten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,

    Weer een heerlijke opbrengst van de Luijsen en omgeving. Ik heb de roerdomp gemist, maar ik kom er ook niet meer zoveel als ooit. Maar als ik dit dan weer zie heb ik daar al gelijk weer spijt van. De roerdomp vliegend zelfs, ik vind je laatste met die kuifeend op de achtergrond de mooiste. En dan die vroege glazenmaker, daar ben ik toch wel een beetje jaloers op, ik heb hem nog nooit gezien, prachtige libel.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Roos,
    Een roerdomp in de zomer, wat een luxe. Ik heb ze alleen nog maar in de wintermaanden gezien. Je bent wel verwend met deze twee roerdompen, en nog mooie platen ook. Jammer dat de Luijsen voor mij te ver weg is. ook de andere waarnemingen mogen er zijn, een deel heb ik inmiddels ook gezien. Libellen heb ik inmiddels al veel gezien, ook met uitsluipers, maar de vroege glazenmaker laat nog op zich wachten. Boomkikkers, vlinders, laat ze nu maar komen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen