woensdag 4 juni 2014

De Doort

1 en 2 juni ben ik weer even in De Doort geweest waar ik weer van alles tegenkwam waaronder ook Boomkikkertjes.
Veel fotografen waren ook op zoek naar deze kikkertjes. Jammer blijft dat een aantal fotografen het niet zo nauw nemen met de habitat van deze kikkertjes of überhaupt met de kikkertjes zelf.
Platgetrapte sporen tussen de braamstruiken om maar zo dichtbij mogelijk te kunnen komen of zelfs zoals een "fotografe" zonder schaamte toegaf dat ze met takjes geprobeerd hadden de kikkertjes om te draaien omdat ze niet mooi genoeg poseerden voor de foto. Het moet niet zotter worden! In een van de poelen bloeit de Waterranonkel en de grond geurt van de vele munt die er groeit. Later bij de parkeerplaats aangekomen te zijn zag ik een groepje zwaluwen een roofvogel wegjagen. Dit bleek de Boomvalk te zijn.

Afijn hierbij weer wat beelden van wat ik heb vast kunnen leggen:


Waterranonkel in poel


Groen zuringhaantje
Waterjuffer met kevertje



Geringelde boktor

Groene Boomkikker

 
Boomvalk die werd weggejaagd door zwaluwen



7 opmerkingen:

  1. Alle stuk voor stuk prachtige natuuropnamen Roos, getuigend van je liefde en oog voor alles wat groeit en bloeit.
    Enne, met je eens: mensen moeten met hun takken van de natuur afblijven.
    Dank voor het moois.
    Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Peet voor je altijd warme reacties op mijn blogs.

      Verwijderen
  2. Ik kijk altijd graag naar je foto's Roos en heb even de namen op gezocht.....,volgens mij is de kever een
    man Bloemenprachtkever,de andere een Geringelde smalboktor.
    Ik hoop dat je nog veel mooie foto's met ons wil delen ga zo door.

    Grietje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Grietje voor je reactie en het meedenken :-)

      Verwijderen
  3. Schitterende foto's Roos. Een genot om te zien. Weet jij of er dit jaar in 't Hasselt ook weer (genoeg) groene boomkikkers te zien zijn? Ik geloof dat ik toch ook eens moet gaan kijken, want ze zijn zo mooi. Trouwens de kevers die je niet kende zijn het groen zuringhaantje en een gevlekte smalbok. Google maar eens of het klopt.
    Mijn volgende blog wil ik wat foto's plaatsen die gemaakt zijn met mijn nieuwe aanschaf. Ik ben er best tevreden over en ook het gemak dat ik 'm gewoon in mijn binnenzak kan meenemen, vind ik een voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Gerard, dank voor je reactie en waardering voor de foto's. Op je vraag zou ik geen antwoord weten. Voor Boomkikkers ga ik altijd naar De Doort. Ook dank voor het meedenken en heb de namen inmiddels onder foto's geplaatst.

      Verwijderen
  4. Hoi Roos, je foto's zijn weer prachtig. Helaas, in hun jacht op een mooie natuurfoto doen de mensen soms de gekste dingen. Ik kan me daar ook groen en geel aan ergeren. Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een keer een boomkikkertje uit een braamstruik heb geplukt om die bij een blinde vriendin in haar hand te geven, zodat ze hem heel voorzichtig kon voelen in de kom van haar beide handen. Ik vond dat wel geoorloofd en zij vond het fantastisch.
    Vanavond vergeefs aan het 'beveren' geweest en helemaal verregend. Toch genoten.
    Groet van Willy

    BeantwoordenVerwijderen