donderdag 5 juni 2014

De Luysen

3 juni De luysen deel 1

Lange tijd niet in De Luysen geweest maar nu was het weer eens tijd. Ik heb er geen spijt van gehad. Wat een variatie aan vogels en libellen en vlinders.
Ik deel deze blog maar in drie delen want anders wordt het te groot.
Bij aankomst maar gelijk door naar de kijkhut waar de nodige kijkers al aanwezig waren. Op mijn vraag wat ik gemist had werd mij de foto's getoond van o.a. een Ree, verder werd verteld dat er constant IJsvogeltjes langskwamen. Ook de Reiger was weer aanwezig die deze keer een flinke karper te pakken had. In de dode boom landde een Grote bonte specht, een koppel Koekoeken vloog over en uit het riet was frequent de Roerdomp te horen. Na behoorlijk wat foto's te hebben gemaakt ben ik een ander gedeelte van De Luysen gaan bekijken. Bij een van de open stukken met veel braamstruiken zag ik ineens een vlinder die ik nog niet eerder gezien had. Het blijkt de Kleine IJsvogelvlinder te zijn. Wat is die mooi. Libellen, Waterjuffers en Weidebeekjuffers zijn hier ook in overvloed. Een Kievit kwam luid roepend overvliegen en op de terugweg zag ik ineens weer een IJsvogel rustend op een overhangende tak en in het gebladerte een juveniel Zwartkop die een insect gevangen had. Op de zandweg nog een bijzonder mooie libel waarvan ik denk dat het de Oeverlibel is.

Juveniel Zwartkop vrouwtje met insect die verwoede pogingen doet te ontsnappen


 

Kievit kwam luid roepend overvliegen

 

Een Zwaan altijd leuk om te zien zeker met van die mooie donsjes erbij
 
Grote bonte specht
 
De Reiger heeft een flinke karper gevangen nu nog bedekt met algen

De algen worden in wat schoner water van de karper gespoeld

Voor je het weet is de vis al halverwege ingeslikt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten