zondag 19 juli 2020

De Luysen, Kettingdijk en De Doort



Google heeft weer eens wat nieuws verzonnen, de manier waarop ik mijn blog schreef kan niet meer, het moet ineens weer op een vernieuwde pagina lay-out en terwijl je daar dan mee bezig bent moet je maar hopen dat dit uitpakt zoals je wilt. We gaan het zien en beleven. Zo dat te eerste ...

Ten tweede het soms niet reageren op een blog van iemand die je volgt is toch spijtig. Ik doe mijn best om iedereen die ik volg de waardering te geven voor al het werk dat hij/zij aan het blog heeft. Ik hoop dat mijn mede-bloggers ook die moeite nemen en daar bij stil willen staan.

Ik heb wel voor vier blogs materiaal in het archief maar zal jullie niet overladen met het moois wat ik tegen ben gekomen. 

Na lange tijd zijn er weer ijsvogeltjes te bewonderen in De Luysen. Nu er weer voldoende water staat na alle werken en droogte is het weer lucratief voor het ijsvogeltje om er zijn visjes te vangen. Ik ga niet al te veel naar de kijkhut want er mogen nu maar vier personen in de hut in verband met Corona. Maar de keer dat ik er was had ik het geluk dit mannetje ijsvogel te kunnen fotograferen. 

IJsvogel Alcedo attihis



Een kleine karekiet had nog jongen om te voeren. Hij/zij wachtte geduldig met de prooi in zijn/haar snavel tot ik voorbij was gelopen om maar niet kenbaar te maken waar het nest gesitueerd was. 

Kleine karekiet Acrocephalus scrirpaceus









En wat schetst je verbazing al daar rond lopend als je een kiekendief over ziet vliegen. De foto is meer een bewijsplaatje want hij vloog wel te hoog voor een redelijk plaatje. 

Kiekendief Circinae



Deze foto's zijn gemaakt op de Kettingdijk waar twee ooievaars een tussenstop maakten. Ze landden tussen de runderen die daar vrij rondlopen. Net de savannen in Afrika ...

Ooivaar Ciconia ciconia






De kleine plevier die ik in het voorjaar ook had gefotografeerd was nog steeds aanwezig. Helaas geen partner en dus geen nest met jongen. Hopen dan maar dat volgend seizoen dit wel het geval zal zijn als dit mooie vogeltje weer terugkomt. 

Kleine plevier Charadrius dubius





Onderweg naar De Doort even langs de kerk en daar trof ik dit stelletje duiven aan. Het lijkt net of hij zegt tegen haar;  'geen zorgen ik blijf bij je, hoe lekker het zaad ook is bij de duivenmelker'. 

Duif Columba livia domestica


In de Doort natuurlijk ook vlinders te zien zoals deze Attalanta. Ook de kleine karekiet en een ander kbv,tje waar ik de naam niet van weet.
Boomkikkertjes begint nu een beetje op gang te komen. Hier twee exemplaren die nog flink moeten doorgroeien. Ook de geelgors was weer te horen en te zien. Ook de groene specht, weliswaar erg ver maar het zijn weer bewijsplaatjes. Fascinerende insecten zoals de grote groene sabelsprinkhaan waren weer te bewonderen. 

Atalanta Vanessa atalanta



Zwartkop vrouwtje Sylvia atricapilla


Kleine karekiet Acrocephalus scirpaceus




Boomkikker Hyla arborea



Cichorei Cichorium


Geelgors Emberiza citrinella


Grasmus Sylvia communis


Groene specht Picus viridis




Houtpanserjuffer Chalcolestes virdis



Steenrode heidelibel Sympetrum vulgatum


Grote groene sabelsprinkhaan Tettigonia viridissima



46 opmerkingen:

  1. Fantastic images Roos. My favourite is the Little Plover, beautiful. But, the best is Grasshopper, pure genius.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob for your reaction on this blog.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  2. Hallo Roos, prachtige serie wederom. De grasmus klopt!! De juffer is een houtpantserjuffer. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de aanvulling met juiste namen Ben en voor de waardering voor de foto's.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  3. Ile radości jest, kiedy oda się obserwować i fotografować takie ciekawe zdjęcia! Czasami mam podobnie - zrobię sporo zdjęć i w końcu nie wiem, ile i co pokazać! Gratuluje obserwacji i życzę powodzenia!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Roos je was in een prachtig b=gebied en je hebt ons heel veel laten zien super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bas, dank weer voor je reactie. Hoop alles goed met jullie in R.dam.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  5. You have done it again, Roos! Such wonderful images showing the character of the subjects in their natural surroundings - something that I'm not good at! And you've shown me Boomkikkers again - thank you.

    Your damselfly is Willow Emerald (English name) - Chalcolestes viridis - a male. Your dragonfly is a female Sympetrum striolatum - S. sanguineum would have absolutely black legs.

    Take good care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your reaction on this blog Richard and the names that I could not find. These subjects remain a difficult thing for me.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
  6. Hi Roos,
    You always give us such variations in subjects and such wonderful images, the Little Plover is a real beauty, a bird I have never seen and so good to see your tree frogs again, your Grasshopper image is stunning.
    You and yours stay safe.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos,
    Een lange, maar weer zeer gevarieerde serie laat je hier zien. De ijsvogel, de atalanta en de boomkikker springen er voor mij uit.
    Groet, Dick
    PS: Het is natuurlijk altijd leuk als mensen reageren op je blog en ook ik waardeer dat altijd zeer. Ik probeer ook zoveel mogelijk bij anderen te reageren, maar als je veel mensen volgt gaat daar best veel tijd in zitten. Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat iedereen dat doet. Het zou leuk zijn als je ook een soort Like-knop op je blog kon plaatsen (weet niet of dat kan bij blogger), dat is wat laagdrempeliger...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Dick. En ja het vergt best wel wat tijd om een blog bij te houden en ook te reageren op andermans blog maar het is de tijd die ik er aan besteedt, veel waard. je geeft en krijgt feedback en je leert een hoop bij. Een keer heb bij iemand op een blog van Blogger gezien dat je kon reageren met aankruisen van leuk of iets dergelijks. Maar standaard is dat niet mogelijk. Ik heb gezocht in de gadgets van Blogger maar dat zit niet in het pakket.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  8. Hoi Roos,
    Wat heb je veel vast kunnen leggen in dat gebied, de ijsvogels is prachtig.
    De grasmus ik denk dat je gelijk hebt, de ene libel is een houtpantserjuffer volgens mij.
    De kleine karekiet en de kleine pleviers zijn super, de kleine plevier heb ik nog nooit voor de lens gehad en ook de groen specht niet.
    Ik heb weer genoten van je blog.

    Ik snap ook niet dat mensen niet reageren, ik probeer altijd te reageren, maar soms wacht ik ook wel eens af of ze bij mij reageren, als ik zie dat iemand een blog heeft geplaatst en dan niet bij mij reageert wacht ik het af, dat heb ik wel geleerd, voorheen reageerde ik meteen, maar kreeg dan geen reactie terug, nu wacht ik het even af en als er dan bij mij wordt gereageerd, reageer ik meteen terug.
    Jammer dat het zo moet, maar als je veel blogs volgt blijf je zelf maar reageren, het moet van twee kanten komen vind ik.
    Soms verwijder ik wel eens mensen uit mijn bloglijstje hoor, dat moet ik eerlijk toegeven, als ik al een paar keer heb gereageerd en er komt niets terug dan ben ik er klaar mee.
    Jij reageert altijd bij mij, dus bij jou reageer ik ook tijd meteen.
    Ik wens je nog een hele fijne dag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, dank voor je uitgebreide antwoord. Tja het blijft natuurlijk aan een ieder te reageren of niet. Je kan het ook niet automatisch verwachten. Maar het is na al het werk van iemand een teleurstelling als het van een kant blijft komen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  9. Hoi Roos,
    foto 40 is een vrouwtje bruinrode of steenrode heidelibel.Ik kan net niet de stand van de legschede zien en die is diagnostisch. Bloedrode kan niet want die hebben altijd geheel zwarte poten. Zo, dat is dat ;-)
    Wat een heerlijke blog. Beetje jaloers zitten kijken naar je ijsvogels. Zo close zie ik die niet enzo krijg ik ze al helemaal niet op de foto, echt mooi! Dan beide series van de kleine karekiet, die vind ik echt prachtig zo tussen het wuivend groen. De Groene specht ver weg of niet, staat er super fraai op en een leuke ontmoeting. De ooievaars tussen de koeien, wat een sfeer!. De kleine plevier heb je prachtig gefotografeerd, zo mooi dichtbij is wel een buitenkansje, die je goed hebt benut.! Ook de boomkikker, erg leuk. De grasmussen, zwartkop en de gele gors, hmmm heerlijke vogeltjes, mooie foto's! En de twee foto's van de atalanta vind ik prachtig.
    Ik heb weer genoten van je uitjes. Ondanks de beperkingen, waar we allemaal tegenaan lopen, heb je een rijke oogst! Ik had een week achterstand met blogs lezen en dat betekende dat ik er 32 kon gaan lezen....Bij sommige hield ik de reactie daarom maar kort, bij jou lukt dat nooit(haha)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je uitgebreide reactie Maria en de benamingen van de vraag bij de foto's waar ik niet zeker was of het niet wist. Altijd fijn hulp te krijgen bij het benoemen. Dank. Ja als je achterstand met lezen oploopt door bijvoorbeeld vakantie dan heb je heel wat in te halen. Zeer herkenbaar.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  10. Hoi Roos.

    Ik heb weer genoten van al het moois wat je laat zien.
    Jij hebt altijd zoveel mooie soorten.
    Prachtig de Karekiet met voer in zijn bek, de vlinders de Geelgors vind ik een super mooi vogeltje.
    Groen Specht erg mooi de Ooievaar bij de Koeien vind ik erg leuk
    De IJsvogel is echt super.

    Fijn dat ik mee kan genieten Roos.

    Super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. My word you cover a lot of subjects, Roos, and all so well done. A post by you is like a section from a good nature book! Now here is your challenge. The English name for the kingfisher is Common Kingfisher, as I am sure you know. There is nothing common about it! It is spectacular. it is wonderful, It is magnificent. A shaft of speeding, iridescent splendour. So I will leave it to you to advocate for a name change. The Brits have not done anything with it but I am sure a determined naturalist from Belgium will succeed! I look forward to seeing the new name! Dazzling Speedster, perhaps. Something like that! How about Roos' Rocket?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David, Why find another name for the Common Kingfisher? This is an English name. In Dutch we call it "Ijsvogel" literly translated is that Icebird. Because of the bleu colour it must have gotten that name, the blue resembeling the coloour of ice. So that is it. Nou you find another name that is used in the English language. I believe the name in French is perhaps the best for this bird that catches fish after fish, Martin-pĆŖcheur.
      Regards,
      Roos

      Verwijderen
    2. But all species of kingfisher are Martin-pĆŖcheur!

      Verwijderen
    3. Than we will give them a colour code; Bleu Martin-PĆŖcheur :)

      Verwijderen
  12. Mooie fotos Roos en prachtige header. Zit die kleine plevier gewoon in het binnenland? Heel mooi. Ik was jou kwijt in mijn lijst, heel raar. Nu heb ik je er weer tussen gezet. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Caroline. En ja de plevier komt ook voor langs rivieren in het binnenland en bij plassen met grindstranden waar ze graag hun eieren uitbroeden.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  13. Hoi Roos,

    Dat is weer een flinke blog met fraaie foto's. Natuurlijk het IJsvogeltje, altijd prachtig. Maar wat staat de Kleine plevier er super op zeg, ook heel mooi in de header! De Ooievaars tussen de runderen vond ik ook wel heel mooi om te zien, echt een ander soort foto dan normaal een ooievaar alleen in een groen weiland.
    De antwoorden op je vragen heb je al gehad. De Grasmus vind ik een heel leuk vogeltje en hij staat er ook mooi op net als de serie van de Kleine karekiet, leuk als zij veertjes zo rechtop staan op zijn kop.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marianne, Dank weer voor je reactie en voor het waarderen van de foto's en ja het zijn er soms wel erg veel hahaha. Maar ja het is ook voor mijn "archief" vandaar.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  14. Mooi uitgebreid blog Roos. Wat fijn de groene specht. Lang geleden dat ik die heb kunnen vastleggen. De mooiste zijn voor mij de Kettingdijk foto’s. Super sfeer. Gr. Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    De nieuwe aanpak van Google blogger is even wennen maar toch ging dat bij mij wel snel. Helaas is bij mij ondanks de veranderingen het lightbox probleem nog niet opgelost.
    Wat een geluk heb jij dat je ijsvogels zo goed kan bekijken en fotograferen. Ik moet het doen met voorbij flitsende blauwe pareltjes. En dan die karekiet. Ik was al blij dat ik er een zag Ć©n kon fotograferen, maar niet zoals jij. Wat zitten de rietstengels vaak in de weg! Jij trof het duidelijk beter. Met kleine plevieren en boomkikkers ben ik dit jaar niet verwend, het is veel minder dan andere jaren. Vooral de kleine plevier heb je heel mooi op de plaat. En dan nog een groene specht, een geelgors en een sabelsprinkhaan. De rijkdom van de regio is duidelijk.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, zo spijtig dat je lightbox het ook met de vernieuwingen niet werkt. Is juist zo mooi om de foto's wat groter te kunnen zien. Ook weer dank voor je reacties op dit blog.

      Verwijderen
  16. Hoi Roos,

    Ja, het is natuurlijk altijd afwachten of mensen willen reageren op je blog, het is vaak stuivertje wisselen en op zich is het wel leuk als je op voorhand weet dat je van bepaalde volgers nagenoeg altijd een reactie krijgt. Maar...besef ook dat het natuurlijk geen verplichting is of moet worden, het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand om bepaalde (privƩ)reden even verhinderd is om te reageren.
    En dan nu je foto's: heel veel variatie in dit blog, met toch wel min of meer een hoofdrol voor de kleine karekiet en dat is mooi, want zo vaak zie je die niet, ze blijven o zo graag in de dekking. Je hebt hem prima op de plaat gekregen. Dat vrouwtje bruine kiekendief is op zich wel knap als je er onverwachts mee geconfronteerd wordt, meestal heb je dan je camera-instellingen niet op orde. Jammer dat dat kleine pleviertje singel is gebleven. Had die jonge groene specht maar wat dichterbij gezeten, maar ik vind het toch wel wat meer dan een bewijsplaatje.
    Wilde een dezer dagen weer eens naar de Luijsen gaan, maar gezien de tweede coronagolf in Belgiƫ betwijfel ik of de de hutten weer niet gesloten gaan worden.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Ad je kan er niet vanuit gaan dat mensen altijd reageren om diverse redenen. Zo zal ik mijn lezers, als ik even niet kan reageren, daarvan op de hoogte brengen, is een kleine moeite en doet veel. Voor de rest weer dank voor je uitgebreide reactie. Voorlopig kan je wel naar de hutten dus zou ik het gewoon doen. De limiet is wel 4 personen in een hut. Neem ook een mondkapje mee want dat is in BE nu verplicht in ruimtes waar meer mensen bijeenkomen. Ter plekke kan je dan altijd nog zien of het nodig is om het om te doen.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  17. Hoi Roos,

    ik was even een weekje weg maar liep evengoed al op achter šŸ˜Œ. Nu even bijlezen en genieten van wat je hier weer laat zien.
    Dat nieuwe van google moet ik nog uitproberen maar ik zie er nu al tegenop!!!! Jou blog ziet er wel uit zoals anders dus het moet wel kunnen.

    Dan je foto's. Echt heel gaaf dat je weer ijsvogels ziet. Een van de mooiste vogeltjes toch wel :-) Ook de geelgors en de kleine karekiet is super om te zien. Die vliegende kiekendief is echt wel meer dan een bewijsplaatje hoor!!! Ik had ze graag zelf gemaakt :-)
    De vlinders, juffers, libel, sprinkhaan, boomkikker en bloemen zijn altijd echt mooi om te zien. De serie van de plevier is ook echt heel mooi gedaan zeg.
    En dan die groene specht ohhhh.... die zou ik echt heel graag willen fotograferen. Ik heb weer genoten en ga gauw door naar je blogs hieronder.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma ik hoop dat je een fijne week hebt gehad. Leuk dat je weer de moeite nam om terug te lezen en te reageren op de vorige blogs die ik gemaakt had. Ik waardeer je reacties ten zeerste. Bedankt.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  18. Weer een leuk blog Roos. En ook fijn dat we weer naar de Belgische natuurgebieden kunnen gaan. Het valt me wel op dat er zo weinig vlinders te zien zijn. Wel veel Koolwitjes en Bruine zandoogjes. Hopenlijk wordt dat volgend jaar beter!
    Geniet van de natuur en het fotograferen en blijf gezond!
    Groetjes, Lies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook mij was het opgevallen dat er minder vlinders zijn Lies. En fijn inderdaad dat we de grens weer over kunnen want het heeft haast een half jaar geduurd sinds de uitbraak van Corona dat ik mijn dochter en andere familie heb kunnen zien en spreken.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  19. Hallo Rose
    eine riesige Auswahl, tolle Bilder von einem schƶnem Ausflug, der Eisvogel ist natĆ¼rlich das Highlight.
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuke serie gemaakt op Ć©Ć©n dag Roos. Uiteraard zijn de IJsvogels het leukst šŸ˜‰

    Groet,
    GĆ© Driessen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Ge op een dag lijkt me een beetje moeilijk. Maar dank voor je reactie op dit blog.

      Verwijderen
  21. ik sta versteld wat je allemaal hebt gezien Roos. Wat is het toch mooi in onze omgeving. Zoveel variatie. Ik ben nu al 3 keer naar de Kettingdijk geweest en heb zowaar 17 lepelaars geteld, maar die ooievaar weer niet. Nog maar eens een keertje gaan kijken. De kleine karekiet vind ik prachtig geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beautiful images Roos, love for the Little Plover, superb.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Roos,
    Ja Blogger heeft wat veranderd, dat merkte ik gisteren toen ik een nieuwe blog begon te schrijven. Door drukte kom ik er niet aan toe op elke blog te reageren, ik heb de PC niet elke avond aan, en via mijn telefoon reageren is niet te doen. Vandaar....
    Maar hier laat je weer zoveel moois zien, waar moet ik beginnen..... De prachtige ijsvogel, zo in de natuur, en niet in een fotohut, en dan zo mooi gefotografeerd. Verder de ooievaar tussen de runderen, heel leuk, de kleine karrekiet, goed gezien. En die leuke boomkikkertjes. Deze zijn in de Waterleidingduinen dit jaar onvindbaar, helaas....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Roos
    wat moet jij genoten hebben met die mooie foto's ze zijn geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen