woensdag 1 juli 2020

Too much but never enough ...


Veel waarnemingen en foto's dat is wat er in de maand juni te verwachten was en het kon ook niet op. Een feest aan vogels, vlinders en insecten om te fotograferen. 
In een poel op een bepaalde locatie waren drie grote keizerlibellen bezig met het afzetten van eitjes. Diverse soorten libellen zijn nu op meerdere locaties te zien.

Grote keizerlibel Anax imperator








?


Vuurlibel Crocothemis erythraea



Steenrode heidelibel Sympetrum vulgatum


Bruine korenbout Libellula fulva


Op de korte wandelingen die ik doe let ik op teveel dingen tegelijk soms niet goed maar ja ik wil ook niks missen. Op een tussenweg weet ik dat daar altijd de geelgors broedt. Je hoort zijn prachtige lied al van verre. Nu trof ik zelfs een juveniel aan. Erg leuk hoe deze even wilde poseren. 

Geelgors Emberiza citrinella


Soms heb je het geluk dat je weer eens een haas in het veld treft. Deze schrok zich een hoedje toen hij geconfronteerd werd met mijn aanwezigheid en ging er dus als een haas vandoor.

Haas Lepus europaeus



Ik heb zo elk seizoen bepaalde gebieden waar ik kom omdat ik weet wat er dan te verwachten is. Zo heb je de Kettingdijk waar je de grote weerschijnvlinder kunt waarnemen, ook de kleine ijsvogelvlinder op beschutte plekken en andere soorten vlinders. 

Kleine ijsvogelvlinder Limentitis camilla









Phegeavlinder Amata phegea

Deze soort komt niet overal voor en ik vind het een bijzondere soort.
De Phegeavlinder, ook wel melkdrupje genoemd, is een een dagactive nachtvlinder uit de familie van de spinneruilen, onderfamilie beervlinders. De spanwijdte van de vlinder bedraagt tussen de 34 en 40 milimeter. Waardplanten van de vlinder zijn de Weegbree, Zuring, Walstro, Ppaceae, Paardenbloem en andere lage planten.




Dagpauwoog Aglais io



De grote weerschijnvlinder leeft van mineralen die hij op de vreemdste plekken vindt zoals op de autoband van mijn auto. Ze drinken sap van bloedende bomen, vocht uit uitwerpselen en zelfs dode dieren. Dit exemplaar was al weer flink versleten.

De grote weerschijnvlinder Apatura iris





Een leuke setting voor de weidebeekjuffer is de gele plomp die te zien is op de A-beek. 

weidebeekjuffer Calopteryx splendens




Deze viervlek trof ik in een gebied wat recent is toegevoegd aan de Kettingdijk waar ook een soort ossen rondlopen met immense horens. Je waant je haast in Afrika. Ik blijf het een raar gezicht vinden, zo on-Nederlands. 

Viervlek Libellula quadrimaculata






De koekoek hoor je daar de hele zomer en soms vliegt hij langs. Ook het ijsvogeltje scheert soms langs. Ganzen vinden de waterpartijen wel prettig om te overnachten of om de winter door te brengen. Libellen zijn er ook in overvloed en daardoor zie je elk seizoen wel boomvalken, die in de bomen van de Laurabossen hun nest zullen hebben. Regelmatig zie je ze dan over het water scheren op jacht naar libellen. 

Boomvalk Falco subbuteo




Gisteren hoorde ik vlakbij de wielewaal en ja hoor hij vloog ook over maar helaas een ramp om die op de foto te krijgen. 

Deze buizerd maakte gebruik van de thermiek om over zijn gebied te vliegen. Zijn partner was op afstand ook te zien. 

Buizerd Buteo buteo


Op een onderdeel van een hek trof ik deze grote rups aan, de hageheld. 

Hageheld Lasiocampa quercus



Lepelaars komen hier met hun jongen om op te vetten om later in het seizoen weer op trek naar Afrika te gaan. 

Lepelaar Platalea leucorodia







Zo ook de zwarte ooievaar. Deze keer twee juvenielen. Waar de zwarte ooievaars broeden ik zou het niet weten. Ergens in Duitsland in de bossen? Maar elk jaar zie je wel een paar van deze soort. 

Zwarte ooievaar Ciconia nigra







Er zijn sinds kort ook Taurus-ossen uitgezet om de vegetatie onder controle te houden. Ik blijf het vreemd vinden deze soort hier rond te zien struinen. Recent zijn er ook jongen geboren. Twee van de koeien die ik zag hadden problemen met lopen. Worden deze dieren genoeg in de gaten gehouden om te voorkomen dat ze met pijn hier rond moeten lopen? 

Taurus os 'Bos taurus primigenius'


Ook was ik weer even bij de slechtvalken in Echt en trof een juveniel aan die luid roepend kwam aanvliegen om na een korte pauze weer door te vliegen. 

Slechtvalk Peregrinus falcon





Een mooi slechtvalk seizoen is weer ten einde. Ik hoop dat het de juvenielen goed zal gaan en tzt een eigen territorium vinden om hun genen door te geven aan een nest met jongen. 

19 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige serie foto's Roos.
    Prachtig zoals je de keizerlibelle hebt vast gelegd als ze eitjes aan het afzetten is, dit is toch wel bijzonder om te zien vind ik.
    De vlinders en de andere libellen zijn ook geweldig gefotografereerd.
    De zwarte ooievaar is bijzonder dat je die ook kon vastleggen, zo vaak kom je die niet tegen, ook de leperaars en de boomvalk staan er prachtig op.
    Kortom ik heb genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Maar goed dat bij jou de lightbox wel werkt....zo kon ik alles als een filmpje voorbij zien komen. Wat een soorten, wat een super mooie platen en wat een geluk het allemaal te zien. CrĆØme de la crĆØme aan vlinders Ć©n roofvogels, zoals slechtvalk en boomvalk, toe maar! Je hebt je zo te zien heel goed vermaakt. Ik heb er heerlijk van zitten mee genieten. (foto 10 is weer een bruine korenbout, uitgekleurd mannetje.)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Roos.

    Wah Roos, ik heb echt genoten van dit diverse blog.
    Mooie dieren komen er langs.
    De Zwarte Ooievaar vind ik heel bijzonder.

    Super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. All done like a true naturalist, Roos, paying careful attention to everything you see - and there was much to observe and record with your camera. In times past you would have had a pencil and a notebook! I hope the summer continues to be productive for you. With my very best wishes, David

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So much wonderful wildlife to enchant us in this blog post, Roos! How lucky you are to have all this so close to your home. I now feel inspired to get out more - although I will never manage to see the fabulous variety that you show us here with your excellent photography. Thank you!

    Take great care, and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Roos, wat heb je de maand heel mooi weten te benutten wat een geweldige foto,s de ene nog mooier dan de andere. super.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Roos,
    Je hebt weer een flinke productie gedraaid! De libellen en vlinders spreken mij het meest aan en dan met name de serie van de ijsvogelvlinder en de viervleklibel De Phegeavlinder is voor mij een wenssoort en dat zal wel zo blijven ook. Hier in de buurt zitten ze niet. De dagpauwoog staat er trouwens ook mooi op. Dat zou wat zijn, zeg: een overvliegende wielewaal vastleggen. Het is al mooi als ik er een zou zien. De bijvangst van de libel op de buizerdfoto is een leuke bijkomstigheid. Lusten ze die niet? En dan vergeet ik nog bijna de weidebeekjuffers op de dotterbloemen: vooral de laatste staat er mooi op.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Roos,

    Zo, je hebt weer je uiterste best gedaan, een flinke productie maar voor mij niet te veel, ik heb er met plezier naar gekeken. Prachtige serie libellen, maar vooral die prachtige ijsvogelvlinder steelt voor mij de show. Ik kon hem vorig jaar in de Luijsen fotograferen, maar nog niet goed genoeg naar m'n zin. Bijzonder zeg die weerschijnvlinder op je autoband, ik wist wel dat ze op uitwerpselen foerageren, maar autobanden? Prachtig die viervlek op nr 34, maar ook je header van de phegeavlinder. De zwarte ooievaar broedt o.a. in Duitsland, Mecklenburg/Vorpommern.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Roos, wat wederom een enorme diversiteit laat je hier zien en allemaal foto's van hoge kwaliteit. Het is altijd weer bijzonder om jouw Blog te zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Roos
    was fĆ¼r ein Juni, eine riesige Auswahl, die Libellen und Schmetterlinge sind super...
    GrĆ¼sse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zooooo dat is nog eens een blog ;-)))
    Prachtige foto's zitten er bij Roos.
    En wat een verschillende soorten had je voor de lens, ben er haast jaloers van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos
    wat een geweldige serie heb je weer gemaakt hier kan je mee tuis komen,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Roos,
    Again another very varied post, you manage to find us so much to record, some really wonderful images of the Emperor Dragonfly , beautiful Butterfly images and for me the tops the Peregrine.
    , I have seen many Spoonbills in Africa but only one in the UK but several years ago, a very enjoyable visit.
    You stay safe and well,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Roos,
    Het voelt vast wel prettig dat je belangstelling voor de natuur groot is, je hoeft je dan niet op Ć©Ć©n soort, bijvoorbeeld vogels, te focussen. Het is al vaker gebleken,dat de vlinderdiversiteit in jouw omgeving groot is. Je laat heel bijzondere soorten zien, die ik ooit ook wel eens wil fotograferen. Ook met libellen zit je daar duidelijk goed. Twee soorten roofvogels, zwarte ooievaars, ook qua vogels is het daar de moeite waard. Al met al een lange, maar interessante post.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Roos,
    Nog even een toegift. De weidebeekjuffers zitten volgens mij op een gele plomp en niet op een dotterbloem.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fabulous array of everything in nature, lovely Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een jaloersmakende blog, de kleine ijsvogelvlinder en de weidebeekjuffer...die wil ik ook zo graag nog eens fotograferen. Ook heel veel libellen. Die heb ik vanwege de steeds maar aanwezige wind nog niet zo vast kunnen leggen, zeker hier in de omgeving niet, moet daar toch voor naar mijn duingebied. Vogels stelen ook weer de show. Jij hebt in juni echt veel gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb genoten van je prachtige foto's Roos. En superscherp, zodat je de kleine details kunt zien. Ik ben al een tijdje niet aan de Kettingdijk geweest, maar als ik het goed begrijp is daar dus de lepelaar en zwarte ooievaar te zien. Toch eens tijd om er naar toe te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw....... wat mooi zeg. vooral de zwarte ooivaars vind ik geweldig om te zien.
    Je openingsfoto's van het eitjes afzetten van de libel is ook echt een wonder der natuur. Dan zie ik heel veel mooie vlinders en ook nog eens heel mooi toto in details op de foto gezet. De valken zijn echt je vrienden :-)))))

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen