zondag 10 september 2023

Amazing colours in nature ...


5 en 6 september. Locaties; De Luysen, De Kwegt, Schoorkuilen 

De natuur kan sommige dieren wel zeer uitbundig aankleden. Iriserende kleuren in veren en roder dan rood kan je het haast niet krijgen, zoals bij de zwarte ooievaar. Het ijsvogeltje is ook een soort waar de kleuren zo uitbundig zijn dat je al weet dat het een ijsvogeltje is als die in een flits voorbij vliegt. Sommige vlinders zijn ook een scala van kleuren en het ijsvogelvlindertje heeft zijn naam te danken aan de ijsblauwe kleur in de beharing en onderkant van een gedeelte van de vleugels. Het landkaartje verwisseld zelfs van kleur het heeft een voorjaarskleed en een zomerkleed. Libellen en juffers zijn ook prachtig qua kleuren zoals de paardenbijter die ik in vlucht heb kunnen fotograferen. 

Zwarte ooievaar Ciconia nigra

Ik was dus weer op de mij bekende plekken gaan kijken voor die visarend, die ik nog steeds niet gezien heb, maar dus wel weer twee zwarte ooievaars bij de Schoorkuilen. Op redelijke afstand waren ze beiden druk met foerageren. Later vertrok er een richting De Kwegt of De Banen. Dan maar even daar naar toe gereden. Bij de Kwegt is een een stuk land wat plas dras is gemaakt waar het voor waadvogels uitstekend is om wat eetbaars te vinden. Dit stuk land is wat afgeschermd door struiken en bomen dus valt het niet zo op. Maar van voorgaande jaren weet ik dat daar de ooievaars ook graag eten zoeken. En ja hoor daar stond een van de twee rustig naar iets eetbaars te zoeken. Ik kon mij verdekt opstellen achter een struik waardoor de vogel niets in de gaten had. Op een gegeven moment had hij een visje te pakken wat ik mooi in beeld kon brengen. De zon scheen uitbundig en liet de kleuren van de vogel mooi uitkomen. Daar heb ik ook de paardenbijter in vlucht kunnen fotograferen. Er waren veel libellen in dit stukje waar te nemen. 

Bij de Luysen was de blauwe reiger ook actief en wist een mooie meerval te vangen. Ook waren twee ijsvogeltjes actief. Ik heb er weer foto's van gemaakt. Ik heb wel eens mooiere foto's kunnen maken van de ijsvogel maar het is een gewoonte om toch die knop in te drukken. Want je weet maar nooit. 

Langs de weg waren wat boomkikkertjes gesignaleerd door een van de fotografen die die dag ook was komen fotograferen. Vlak bij zijn auto in de greppel op wat bramenstruiken zat er een van midden formaat. Plots had hij wat te pakken en het bleek een spinnetje te zijn met wel erg lange poten. Hoe lang het geduurd heeft voor ook die poten ingeslikt waren weet ik niet want daar heb ik niet op staan wachten. Het was wel een koddig gezicht om die poten uit zijn bek te zien steken. 

Hierbij weer de diverse foto's die ik heb gemaakt. 

Zwarte ooievaar Ciconia nigra






















Paardenbijter Aeshna mixta

IJsvogel Alcedo atthis



Boomkikker Hyla arborea 



Kleine ijsvogelvlinder Limenitis camilla



Landkaartje Araschnia levana

Blauwe reiger Ardea cinerea



Blauwe reiger met;  meerval Silurus glanis


Dank voor jullie reacties op mijn vorige post. 
De foto's groter zien geeft meer details.





23 opmerkingen:

  1. Hallo Roos
    der Schwarzstorch ist genial, wie er den Fisch in der Luft noch dreht.. super. und auch das Licht, wie du schon schreibst, da erkennt man die tollen Farben sehr schön, auch der Reiher mit Fisch ist ein toller Treffer, perfekt Fotografiert.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Tjonge jonge wat een geweldige serie foto's.
    Prachtig zo de zwarte ooievaar, de kleuren komen er perfect tot zijn recht zo.
    De boomkikker heeft denk een hooiwagen te pakken die heeft echt hele lange poten.
    Foto 15, 23, 27, 36 en 38 zijn mijn favoriet.
    Ik heb weer genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A fabulous collection of images, Roos. Your patience with the Black Stork reaped its rewards. Well done with the Aeshna Mixta (we call it Migrant Hawker) in flight image. The Boomkikker was, of course, special for me too. I love all the action captured in your heron images. Altogether a delightful blog post to end my day - thank you!

    Best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Super Roos, zoveel moois laat je zien.
    Prachtig de Vlinders, Paardenbijter, IJsvogel en Boomkikker.
    De Zwarte Ooievaar is echt super.

    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Roos wat is het mooi (eerst mijn complimenten voor je prachtige kopfoto)ik zit hier heerlijk mee te genieten van je serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fabulous Roos, I do love your Tree Frog busy munging down its lunch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Roos, wonderful area you have here and also a wonderful series photos. The stork is magnificent and the kingfisher is really a favorite of mine. Lovely !
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Roos
    nauw hier kan je mee tuis komen wat een mooie foto's vooral de zwarte ooievaar en de ijsvogel,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Roos,
    Wat een schitterende platen van de zwarte ooievaar. Ik hoop deze ooit eens in Nederland te zien. Boomkikkers zie ik soms bij mij in de buurt, maar deze actiefoto's zou ik graag een keer willen maken. Ook de andere platen mogen er zijn. Wellicht heb ik het geluk om enkele van deze soorten te zien als ik in de laatste week van september de Luysen een keer ga opzoeken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, Dank voor je reactie, leuk dat je van plan bent deze richting op te komen. Wie weet tot ziens in De Luysen. Als je tips wilt dan hoor ik dat wel.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
  10. Extraordinary high quality photographs with total nitidy and total colour in all these good images of the Nature.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amazing. Superb photos. Have a nice evening.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,

    Fantastische platen weer van het gebied daar. Dat jij zo dicht bij die ooievaar kon komen zeg, bij de Kwegt zie ik ze alleen maar van ver weg. Knap gefotografeerd die paardenbijter in de vlucht, soms blijven ze even stilhangen, het moment om af te drukken. Boomkikkertjes heb ik daar nog nooit gezien, volgende keer bij de parkeerplaats toch maar eens de bramenstruiken af speuren. Kleine ijsvogelvlinder heb ik vorig jaar daar ook kunnen fotograferen, prachtige soort. Nog nooit gezien dat een blauwe reiger een meerval pakte, geweldig moment.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Roos,
    Wat heerlijk dat je zo ongestoord hebt kunnen genieten van de zwarte ooievaar en de ooievaar ongestoord heeft kunnen foerageren. Prachtige foto's heeft het je opgeleverd, helemaal top!
    De paardenbijter in vlucht zo close is wel heel knap! De ijsvogel staat er prachtig op. Ik zou er vreselijk blij mee zijn, en mis zulke kansen de laatste tijd. De boomkikkers, fijn dat je ze tegenkwam en zo grappig met die spinnenpootjes. De kleine ijsvogelvlinder gunde je ook een paar foto's, prachtig! Tot slot de balletdansende blauwe reiger die een meerval vangt, het moet niet gekker worden. haha. Jij was weer lekker bezig. Leuk thuiskomen met zo'n vangst!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. schitterend Roos wat je ons hier weer laat zien. Als ik wat van die gebieden bezoek krijg ik dit zelden te zien. Komt natuurlijk ook omdat ik met andere dingen bezig ben. De zwarte ooievaar is prachtig gefotografeerd. Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen