donderdag 4 juni 2020

And there was more ...


Op een dag twee blogs. Dat krijg je als je wel wat foto's op 'de plank' hebt liggen. Dus bekijk ook mijn blog met de ooievaars die ik eerder schreef. 



Dan wil je ook weten hoe het met de slechtvalken gaat dus stond ik weer aan de andere kant van De Maas om poolshoogte te nemen. Ik had niet anders verwacht dat de jongen nu aan het takken waren en zelfs al rondjes vliegen. Zo gaat dat. Ik was alleen maar blij dat ik er nog wat van meegekregen heb. 
Op 16 mei ...

Slechtvalk Peregrines falcon




Op 26 mei ...




Dan doen we ook maar een klein rondje De Doort op 16 mei. En jawel een eerste boomkikker en ander moois. Ik ben verguld met de kneu met zijn prachtige rode kleuren. En aan de binnenkant van een deur een mooi wespennestje. 

Boomkikker Hyla arorea




Azuur waterjuffer Coenagrion puella


Kneu Linaria cannabina


Bruine korenbout Libellula fulva



En dan 10 dagen later nog eens naar De Doort waar na jaren ik weer eens een penseelkever kon waarnemen en op de plaat zetten. Een kever die zijn naam eer aan doet omdat het met zijn haren ook net een penseel lijkt. Een gevlekte smalbok wilde ook wel op de foto. Korenbloemen rond de Stevolplas er zijn een paar plekken daar die niet teleurstellen en naast korenbloemen ook veel klaprozen te zien zijn. 

Gevlekte smalboktor Leptura quadrifasciata


Korenbloemen Centaurea cyanus




Bruine korenbout Libellula fulva


Penseelkever Trichius fasciatus




In het riet heb ik deze kleine karekiet kunnen ontdekken die druk bezig was met nestmateriaal te verzamelen. 

Kleine karekiet Acrocephalus scirpaceus



Dan op 29 mei weer eens naar De Doort. Er is toch altijd veel te zien in dit gebied. Hoe het komt komt het maar het zal de samenstelling van het gebied zijn waar vogels, insecten en allerlei dieren dit een voedselrijk en gevarieerd genoeg gebied vinden om te verblijven en te broeden. Oude bomen in het bosgedeelte, mooie bloemenweides met lage bramenstruiken als kaders. Vogels die nestelen kunnen hier volop insecten vinden om hun jongen mee groot te brengen. De variatie aan vogels is ook bijzonder vind ik. 

Boomkikker Hyla arborea



Distelvink Caduelis carduelis




Geelgors Emberiza cirtinella



Fijn dat er ook wat banken staan waar je een mooi uitzicht hebt op de landerijen. Plots zie je dan twee hazen in de verte zo'n veld oversteken richting meer begroeiing. 

Hazen lepus eurpaeus



Een van de bloemenweides in De Doort vind ik in het bijzonder mooi. Het barst er van de lupines die samen met andere bloemen zoals margrieten een weelde ten toon spreiden die je niet vaak tegenkomt. Het vastleggen op de foto is niet simpel en kan eigenlijk niet tippen aan het live zien. Prachtig! Hier dan ook een paar impressies. 

lupine Lupinus





Wilde rozenstruiken staan ook volop in De Doort.  

Wilde roos Rosa wichuraiana


Zwartkop Sylvia atricapilla juveniel



En vlakbij de zwartkop de matkop. 

Matkop Poecile montanus


25 opmerkingen:

  1. Ook weer een super mooie serie foto's Roos.
    De slechtvalken zijn prachtig, maar ook het boomkikkertje vind ik super.
    De kleine karekiet houdt zich behoorlijk schuil, deze zijn zo lastig te fotograferen.
    De putter en de geelgors maar ook de dame zwartkop zijn super vast gelegd.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos, nou er is inderdaad more ;-)
    Geweldig dat we toch nog een blik krijgen op de webcam beleef de lente met Roos over de Slechtvalkjes! Daarna ook genoten van al je frisse foto's van bloemen en insecten en niet op de laatste plaats de vogeltjes. super! Vooral de distelvink, karekiet, de kneu, de zwartkop en de geelgors. Ook mooi dat je weer boomkikkertjes zag. De hazen op het land zijn mooie sfeerplaten. En penseelkevers zijn cool! Ik zag er vorige week ook Ć©Ć©n..
    Ik heb er weer van genten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superb photography Roos, I love Tree Frog, and the Peregrine Falcon. The Yellowhammer was unique.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Roos, de foto's van de penseelkever vind ik erg mooi alsook die van de geelgors. Ook heel apart die bijna zwart/wit foto van de juveniel zwartkop. Heerlijk zoveel bloemen te zien nu. Mooi blog weer. Gr.
    Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos.

    Super mooi de foto's allemaal.
    Zo mooi de bloemen, vogels de slechtvalken en die boomkikker.

    Mooie serie ik heb met veel plezier alles bekeken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Roos
    dit zijn weer toppertjes erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Good morning Roos: We are all of course happy to know that the Peregrines are doing well and that the young birds are practicing their flight skills and improving by the day. This is all very encouraging. And, among the wonderful array of pictures, I see the little green frog with which you tease me every year. I think you have one in your pocket and pose it wherever you happen to be! Some of your images have a kind of dreamy, artistic quality about them. Well done, Roos! Enjoy the rest of the weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This blog post is an absolute feast for the eyes and soul, Roos! Thank you so much for brightening a dull day. The Boomkikkers were, of course, 'the icing on the cake' as we say in UK. I love that beetle - I have never seen anything quite like that.

    I can confirm that your 'Bruine korenbout?' is, indeed Libellula fulva (male). The blue eye is the main clue, with the dark cloud near the wing tips not always visible on the males. In UK we call them 'Scarce Chaser'. I believe that your coenagrion is C. puella., based on the mark on segment 2 of the abdomen being shaped like a cross-section of a beaker.

    Take great care, Roos, and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Richard, for your reaction and the conformation and correction of the names ofthe dragonflies.

      Verwijderen
  9. Hallo Roos, elke foto is raak. Wat een grote diversiteit. Macro's, vogelfotografie of landschappen. Je bent echt van alle markten thuis. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Roos,
    Wonderful varied series of images, always good to see your tree frogs, glad you are still seeing your Peregrines, not see ours for a few days.
    You stay safe
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie blog, zoveel variatie. De ooivaartjes zijn al aardig groot. Ook mooi die slechtvalken, maar in deze blog ben ik helemaal weg van die prachtige bloemen velden. Wat zou ik daar graag tussen zitten en dan op zoek naar allerlei kleine beestjes. Hier in het Westen mis ik dit wel, die mooie velden met wilde bloemen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roos,

    Ik reageer hier ook maar meteen op je vorige blog van de ooievaars, gaat in een moeite door. Net zo min als jij houd ik van het bijvoeren met eendagskuikens. Hier tegenover het beekdal waar ik woon staan ook twee ooievaarspalen, al zeker een jaar of zes en tot nu toe heeft er nog geen ooievaar op genesteld i.v.m. gebrek aan voedsel. Als dat niet voldoende voorhanden is komen ze ook niet broeden en om ze dan maar met eendagskuikens te behouden vind ik erg onnatuurlijk, is meer iets voor een kweekstation.
    Dit blog kent een enorme variƫteit, leuk dat je weer naar de slechtvalken in Echt kunt, je bent nog mooi op tijd voor het uitvliegen van de jongen. Ik ben er na twee keer niet meer geweest, maar wel hier in de buurt, op de toren van de Mortel nestelde een paartje slechtvalken in het kader van "Beleef de Lente". De jongen zijn intussen uitgevlogen, maar ik heb er wel wat leuke vluchtopnames kunnen maken. Ik vind je kevers erg mooi, vooral de penseelkever. Putter en geelgors staan er ook lekker op. Je laatste lupinefoto vind ik schitterend, lekker impressionistisch. Kleine correctie op je laatste foto, zwartkopmees bestaat niet, het is een matkop. Prachtige verzameling foto's.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ad dank voor je uitgebreide reactie. Ook dank voor de juiste benaming van de matkop en de waardering voor de foto met lupines.
      Groeten,
      Roos

      Verwijderen
    2. Ja dat koppel in de Mortel is het begin geweest van alles. Ik kwam ook vaak in De mortel toen Pa en Ma er als broedpaar zat. Misschien herinner je het drama toe Ma verdreven was van haar nest toen er al kuikens waren. Pa probeerde toen de jongen te voeren maar elke keer stal het nieuwe vrouwtje de prooi weg tot op de dag van Moederdag er een knop bij haar omging en ze de jongen begon te voeren. Een jong had het niet overleefd de rest is toen uitgevlogen. Drama ten top en toen ook al te volgen via de webcam.

      Verwijderen
  13. Hoi Roos,

    Wat heb je weer veel gezien en mooie foto's gemaakt! De Penseelkever en die boktor, heel mooi. De Kneu, prachtig, ik kan me voorstellen dat je daar heel blij van werd, net als van de andere vogeltjes trouwens. Wat fijn dat je toch nog een stukje Slechtvalken hebt meegekregen, erg leuk. Gelukkig dat je nu weer wat verder op pad kon.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I just learned that you recently had a birthday, so Happy Belated Birthday, Roos!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw....... wat een prachtig blog is dit Roos.
    Geweldig ook om te lezen dat je weer bij de slechtvalken kon zijn. Weliswaar aan de andere kant van de maas maar je ziet ze en ze zijn ook hele mooi gefootgrafeerd.
    De bloemenvelden en de vogels zijn echt hele mooi en ik geniet er dan ook heel erg van. Dan zie ik ook verschillende insecten en ja..... dit is de natuur zoals het hoort te zijn. Prachtig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Moooiii Roos! Die velden, wat heerlijk;! de bloemen, de beestjes, dat alles zien op je foto's laat me er bijna zijn. Ik hoop dat het er nog van komt.
    CU, Roely

    BeantwoordenVerwijderen