donderdag 4 juni 2020

Storks



Tösch-Langeren

Op 19 mei was ik weer even bij de ooievaars gaan kijken. 
De ooievaars doen het goed. Ze zijn flink gegroeid en beide oudervogels kunnen waarnemen. Ik heb met wat mensen in de buurt kunnen praten en zo kom je weer meer te weten. Het mannetje heeft inderdaad een knik in zijn poot en ondanks een niet geslaagde foto kun je de vogel in vlucht met knik in poot zien. Het lijkt wel of er een tweede 'knie' in zijn poot zit. Ook begreep ik na een praatje met buurtbewoners dat de ooievaars worden bijgevoerd met eendagskuikens. Daar is veel over te zeggen maar voor een nest wat natuurlijk is ontstaan heb ik daar zo mijn bedenkingen over. Weer ingrijpen door de mens. Maar misschien is er ook wel te weinig te eten voor de ooievaars door weer de invloed van de mens. 

Ooievaar Ciconia ciconia










Als beide ouders op het nest komen is het eerst een geklepper van je welste. Mooi om te zien hoe de vogels elkaar begroeten. 





Het vrouwtje op een lamp in de buurt van de paardenstal waar denk ik ook de eendagskuikens worden aangeboden. 


De jongen bedelen voor voedsel en de moedervogel geeft het voedsel op. Als je de foto's groter bekijkt zie je de eendagskuikens in de snavel van de jongen. 






9 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig foto's van de ooievaars Roos.
    Heerlijk als je dat geklepper hoort zoals ze elkaar begroeten.
    De jongen zijn al aardig groot, die zullen binnenkort ook wel uitvliegen denk.
    Ik heb weer genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Roos,
    Mooie serie zeg!
    Ik ken dat geklepper maar al te goed. We hebben diverse nesten in de buurt.
    Sneu van die manke poot. Het lijkt wel of er sprake is van een gehele botbreuk die scheef is aangegroeid. Ze kunnen zich redelijk redden, al hoop je natuurlijk dat het niet al te pijnlijk is.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Roos,
    Het was ongetwijfeld interessant om het wel en wee van de ooievaars te kunnen volgen. De jonge vogels groeien snel. Het is boeiend om hun ontwikkeling en gedrag te volgen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos.

    Super serie van de ooievaars.
    Mooi is dit natuurlijke nest.
    Groot zijn de jonkies al.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. No, Roos, I didn't miss that you'd published two blog posts in quick succession! An interesting and beautifully illustrated post, but I too was a little disturbed that the success of this nest is probably only through human assistance with the provision of day-old chicks to supplement their feeding.

    My very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Richard for your confirming that the extra feeding by humans is not as it should be. But we do disturb already so much in nature that this is one of the consequences.

      Verwijderen
  6. Wat leuk zeg, die ooivaars met hun kids, en wat zijn ze groot. Maarliefst 4 stuks.... Leuk om de interactie tussen ouders en kids en ouders onderling (klepperen) te zien. Bij ons is er ook een ooievaarsnest, vorige week was daar nog geen jong te zien maar pa en ma wisselen wel elkaar af....deze week nog maar eens gaan kijken
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn de jongen al groot zeg! Ze gedijen kennelijk goed op de eendagskuikens, maar daar heb je als eendagskuiken natuurlijk geen boodschap aan... Bij mij achter is ook een nest. Ik moet daar snel maar weer eens gaan kijken, voordat ze uitgevlogen zijn.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo geweldig als dit is!
    Ik heb ook wel foto's van ooievaars maar niet zoals jij met deze leuke jonge ooievaars erbij :-))))) Ik zit hier dan ook echt te genieten want je foto's zijn werkelijk super om te zien!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen