dinsdag 16 juni 2020

Juveniel slechtvalken leren de kunst van het jagen ...


Op diverse dagen met dan bewolking en dan weer zon is het met mijn 420 mm 5.6 lens niet simpel goede foto's te maken maar mag toch niet klagen. Het gaat hier ook veelal om de beleving om te zien hoe de juvenielen de kunst van het jagen wordt bijgebracht en dat is prachtig om te zien. 



Dat je dan nog enigszins scherpere foto's krijgt is mooi meegenomen. In alle jaren dat ik het koppeltje volg is het elk seizoen weer opnieuw genieten. Ik heb dit blog dan ook geheel aan deze prachtige vogels gewijd. 






















Op 7 juni was het grotendeels bewolkt dat is duidelijk te zien aan de foto's maar wil ze toch laten zien.
Er wordt altijd flink gepoetst want een goed onderhouden verenkleed is essentieel voor de vogels. De laatste donsveertjes zijn nu ook verwijderd. 









Wachten op de restjes


Het mannetje




Het vrouwtje neemt 'de benen'

  

14 opmerkingen:

  1. Hallo Roos, ik heb weer genoten van je Blog. Ik hou van aktie. Foto 2 t/m 5 zijn geweldig!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gweldig mooi om dit mee te maken en het dan ook nog zo mooi vast te kunnen leggen.soms sta ik ergens van te genieten en vergeet te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderful documentation of these fabulous birds, Roos. Super photography too, particualrly when you know how fast these birds fly! I'm delighted that ytou are now able to be back with them again.

    Best wishes - take good care - - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Roos,
    Wat een geweldige foto serie van deze slechtvalken.
    De foto's waarin ze samen vliegen vind ik echt geweldig, waren er geen prooi overdrachten??
    Ik heb echt genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roos.

    Fantastische Roos.
    Lijkt mij super om dit in het echt te kunnen zien.
    Je hebt er hele mooie foto's van kunnen maken.
    Zo mooi dat je ziet hoe de ouder het voor doet.
    Ook mooi met de prooi.

    Super serie Roos.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige serie heb je weer gemaakt Roos , altijd weer genieten van je blog :) en van je foto's .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou knap hoor Roos, die vliegbeelden! Een is al lastig laat staan 2. Fijn dat je er net op tijd weer van hebt kunnen genieten.
    Gr. Toos.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Roos,
    What an amazing post with the Peregrines in the starring role, to see the young chasing an adult, being taught the art of hunting but also such good fun, we are seeing very little of our Peregrines at the moment but hopefully we will also get the hunting classes.
    You stay safe and well
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roos, prachtige fotos. Je bent weer kunnen gaan, fijn voor je. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roos,

    Leuk voor je dat je de laatste fase van de cyclus van de slechtvalken door het weer opengaan van de grenzen nog mee hebt kunnen maken. Ik ken de situatie ter plekke inmiddels en ik moet zeggen dat jij er met 420 mm. zoals je schrijft, het maximale uit weet te halen. De afstand vanaf het kerkhof tot aan de torenspits waar de nestkast zich bevindt en nog hoger het kruis is fors, ik had met m'n 600 mm. grote moeite om tot een toonbaar resultaat te komen. Mooie serie waarvan wat mij betreft met name de nrs. 4, 15 en 18 t/m 20 eruit springen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. That are brilliant, what a photographer Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Roos,
    Je bent toch wel bevoorrecht dat je de slechtvalken zo goed kunt volgen. Ik kan mij goed voorstellen dat je het iedere keer weer prachtig vindt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Roos,
    Ja....beleef de lente met de webcam van Roos, hij staat weer aan!! Fantastisch hoe je de vluchtbeelden heb kunnen maken van die duikvluchten! Maar alle foto;s zijn geweldig. Het zijn ook hele stoere roofvogels.
    Ik heb weer genoten, maar dat had je al door natuurlijk, grinnik ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Roos,
    Deze had ik ook non niet gezien. Vliegende vogels kieken is en blijft een kunst die veel oefening vereist. Het licht is meestal tegen en ze bewegen zo snel. Dat laatste zal bij de jagende valken helemaal het geval geweest zijn. Toch knap dus dat je zo'n serie kan laten zien. Ik moet nog veel leren ...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen